Így használd a spárgát

Meghitt reggelek, különleges reggelik 1. rész

Tippek egészséges táplálkozáshoz

Sokakban él az a tévhit, hogy az egészséges táplálkozás valami úri hóbort. Pedig dehogy! Olvasd el tippjeinket, és meglátod kiegyensúlyozottan étkezni egyszerűbb, mint gondolnád.

Ha megkérdezel egy dietetikust, miből is áll az az étrend, amit ő ideálisnak tart, valószínűleg azt fogja mondani, hogy – hacsak egészségügyileg nem indokolt – nem javasolja azokat a diétákat, amik valamilyen táplálékcsoport (pl. szénhidrát, fehérje stb) kizárásával járnak. Ehetsz mindenfélét, az arányokra és a mértékletességre viszont mindenképp figyelj. Emellett tanácsos az alapanyagok minőségére is odafigyelni. 
Három szót mindenképp jegyezz meg: kiegyensúlyozott, mértékletes, minőségi.

Ha teheted, egyél minél több nyers zöldséget és gyümölcsöt, teljes értékű gabonát, halat, sovány húsokat, tejtermékeket, és fogyassz megfelelő mennyiségű folyadékot, lehetőleg vizet.

 

Pénztárcakímélő tippek

Rengeteg jobbnál-jobb recept kering az interneten, csodás fotókkal. Aztán megnézed az alapanyagokat, és rájössz, hogy ebből neked semmi nincs otthon, nehezen beszerezhető, és valószínűleg drága is. Vannak olyan országok, ahol az avokádó, mangó vagy gránátalma teljesen átlagos hozzávalók ezért ők nyilván ezzel főznek. Ez nem jelenti azt, hogy ne kísérletezhetnél különleges receptekkel, sőt! Imádni fogod őket. Azt azonban tudnod kell, hogy „hazaiból” is változatosan, kiegyensúlyozottan tudsz főzni. Ha pedig figyelsz ezekre, akkor a pénztárcádat sem terheled meg.

  • Főzz szezonális alapanyagokból! Aminek szezonja van, az könnyebben beszerezhető, és jó áron is van. Ha receptet keresel, alapanyag alapján keress. 
  • Vásárolj piacon! A piac a szezonális termékek kánaánja. Ki tudod választani, mi hol a legszebb, vannak kistermelők, akik a vásárlást is személyesebbé teszik, ráadásul még a termesztés körülményeiről is tudsz náluk tájékozódni. És ha jól választasz, árban is nagyon előnyös tud lenni.
  • Ha van szezonális kedvenced, mindenképp nézz utána, hogy tudsz belőle eltenni későbbre. A medvehagymát például egyszerűen lehet fagyasztóban tárolni, a padlizsánból pedig padlizsánkrémet tudsz eltenni. 
  • Keresd az akciót! Halaknál például nagyon érdemes figyelni, mikor kapható jó áron, aztán szépen előkészítve, szeletenként le tudod fagyasztani, és elővenni, amikor megkívánod. 
  • Ha van kerted, vagy teraszod, kísérletezhetsz saját termesztéssel is. Kezdd a fűszernövényekkel!

 

Tippek változatos étrendhez

  • Légy kreatív! Nem fontos egy-egy recepthez ragaszkodni. Nézd meg, mi az az alapanyag, ami szép, és kedvet kaptál hozzá, és változtass a megszokott recepteken bátran. 
  • Ugyanaz a recept más fűszerezéssel teljesen új értelmezést nyer. Kísérletezz a különböző zöldfűszerekkel, és szárított fűszerekkel egyaránt.
  • Változatos zöldségköretek. Szezonális zöldségekből készíthetsz különleges püréket krumplipüré helyett, vagy sütheted őket vegyesen, sütőben. És persze ne feledkezz el a salátákról sem! Ez a petrezselyemsaláta például egyenesen fantasztikus.
  • Gabonák, amiket eddig nem használtál. Szakadj el a főtt rizs, sült krumpli párostól. Annyi izgalmas köret létezik még. Quinoa, bulgur, kuszkusz, amaránt, köles, hajdina, és még sorolhatnánk. Próbáld ki őket, nem fogsz csalódni. Roppant egyszerűen elkészíthetők, variálhatod őket zöldségekkel, olajos magvakkal, fűszerekkel. 

 

Nestlé tippünk
Tudtad, hogy a MAGGI megújult krémlevesei és alapjai, valamint új, üveges paradicsomszószai kizárólag olyan alapanyagokból készültek, amik a saját konyhádból is ismerősek lehetnek, és nem tartalmaznak hozzáadott tartósítószert?
Érdemes tartani belőlük a kamrában, így percek alatt ízletes fogásokat készíthetsz belőlük.