Rántsuk le a leplet a nátrium-glutamátról!

Cukrok, és szerepük

Mi minden van a sajtban?

A sajtok koncentrált formában, de különböző mértékben tartalmazzák a tej összetevőit. Cikkünkben összeszedtük, mik is ezek!

A sokféle ízű, állagú sajtokban számtalan tápanyag megtalálható. Nézzük, mi befolyásolja a tápanyag tartalmat, és miért érdemes a sajtokat rendszeresen beilleszteni a kiegyensúlyozott étrendbe!

 

A sajtkészítés első lépése az, amikor elválasztják a túrót a savótól. Ezután jönnek a különféle kezelések, ízesítések és az érlelés. A tápanyagok szempontjából azonban az első lépésnél már sok minden eldől.

 

  • Fehérjék: A túróban, amiből aztán a sajt készül, megmarad a fehérjék többsége, ami a sajt kedvelőknek azért jó hír, mert ezeknek a fehérjéknek a biológiai értéke rendkívül nagy, mivel megfelelő mennyiségbeb és arányban tartalmazzák az összes esszenciális aminosavat. A fehérjetartalmat a technológia és az érlelés módja befolyásolhatja. Az érlelés során a fehérjékben változások következnek be, amelynek következtében az emészthetőségük javul.
  • Szénhidrátok: A szénhidrátok jórészt a savóval távoznak, mivel vízben oldódó vegyületek. Főként, a tej tápanyagai közül ismerős laktóz (tejcukor) tartozik ide. A tejben lévő tejcukor a sajt érlelési fázisában túlnyomórészt tejsavvá alakul az alkalmazott mikroorganizmusok, enzimek hatására. Ez az oka, hogy a hosszú érlelésű keménysajtokban egyáltalán nem marad tejcukor, így a laktóz érzékenyek is fogyaszthatják.
  • Zsírok: A zsírtartalomnak több mint 90%-a a túróban marad, így a sajtban is jelentős szerepet játszik. A sajt zsírtartalma, illetve a zsírt alkotó zsírsavak aránya, összetétele határozza meg a sajtra jellemző ízt, szerkezetet.
  • Vitaminok: A vízben oldódó vitaminok nagyobb részt a savóval távoznak a sajtkészítés első lépésében, míg a zsírban oldódó vitaminok maradnak a túróban, így a sajtban is. Ezek az A-, D-, E- vitaminok.
  • Ásványi anyagok: A legfontosabb a sajtok kalcium tartalma, ami általában 400-850mg/100g között mozog. A napi ajánlott kalciummennyiség jó része 5 dkg natúr sajt elfogyasztásával fedezhető. Emellett említésre méltó még a sajtok cink tartalma is.

 

Tárolásánál vedd figyelembe, hogy fóliában könnyen penészednek, míg szabadon gyorsan kiszáradnak. Hűtőben tárolhatod nedves kendőbe csavarva a kemény sajtokat, de ha nagyobb mennyiséget vásárolsz, akkor le is fagyaszthatod őket!

 

Forrás: Új Diéta - http://ujdieta.hu/indexe23a.html?content=44