Így sóztok Ti

Tényleg zsír a zsír? - Érdekességek a zsírokról

Csipetnyit a sófogyasztásról

A só fontos szerepet tölt be az ízek világában, túlzott bevitele azonban egészségkárosító hatású. Cikkünk segít kialakítani a helyes mértéket.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) sóbeviteli ajánlása maximum 5 g/nap, ami kb.1 teáskanálnyi mennyiségnek felel meg. Hazánkban a lakosság átlagos sófogyasztása több mint 2,5-szerese az ajánlott értéknek!
 

A túlzott sóbevitel növeli a magas vérnyomás, a szív- és érrendszeri betegségek (szívinfarktus, agyvérzés) kialakulásának kockázatát.

 

Praktikus tanácsok

  • Vásárlásnál nézd meg az élelmiszercímkét, és válaszd a kisebb sótartalmú terméket!
  • Kevesebb sóval készítsd ételeidet, a só egy része helyett használj friss vagy szárított zöldfűszereket (petrezselyemzöld, kapor, bazsalikom, vasfű, stb.), de ízesíthetsz citromlével, ecettel is!
  • A húsokat párold zöldségekkel (pl. vöröshagyma, zöldpaprika, paradicsom), esetleg gyümölccsel együtt!
  • Automatikusan ne sózz, előbb mindig kóstold meg az ételt!
  • A hosszú távú, eredményes és tartós étrend változáshoz fokozatosan csökkents a fogyasztott só mennyiségét! 

 

Többféle nyersanyag együttes alkalmazása esetén (pl. rakott vagy töltött ételek) a különböző ízek jól kiegészítik egymást, így kevesebb só hozzáadása mellett is kedvezőbb hatást érhetsz el.

 

Az értékes gondolatokat köszönjük szakmai partnerünk, az MDOSZ kollégájának, Szász-Győző Zsuzsannának!