Rántsuk le a leplet a nátrium-glutamátról!

Élelmi rostok az étrendben

Ne fehér kenyérből készüljön a reggeli szendvics

A magyar gyerekek háromszor annyi fehér kenyeret esznek, mint teljes kiőrlésű pékárut. De vajon miért baj ez?

A Nestlé és az Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének idei közös felmérése szerint a 4-10 éves gyerekek közül azok, akik otthon reggeliznek, jellemzően fehér kenyérből készült szendvicset esznek, általában zöldség nélkül. A fehér lisztből készült kenyérféleségeket 43 százalékuk fogyasztja rendszeresen, míg a teljes kiőrlésű lisztből sütött, magvas péksüteményeket csupán 16 százalékuk fogyaszt a kérdőíves felmérés alapján.
 

Mi a probléma a fehér kenyérrel?

A finomított liszt alacsonyabb rost tartalmú, legnagyobb részben keményítőt tartalmaz, hiszen a finomítási eljárás során az élelmi rostokban gazdag korpát és a csírát elválasztják a magbelsőtől és csak azt őrlik lisztté. 

„A fehér liszt és az ebből készített kenyér tehát kisebb tápértékű, így az étrendünkben szereplő gabonafélék felét teljes kiőrlésű változatoknak javasolt alkotniuk” – mondja Kiss-Tóth Bernadett, a Nestlé dietetikusa. „Emellett a teljes kiőrlésű, rostban gazdagabb változatok telítettség érzetünket is növelik, így a megfelelő testtömeg megőrzésében is segítenek minket.” 

A teljes kiőrlésű lisztből (amely tartalmazza a korpa és a csíra fontos anyagait is) készült kenyér élelmi rostokban gazdag, ezek pedig elősegíthetik az emésztést, csökkenthetik a vér koleszterinszintjét. 

Az elhízás elkerülése, emésztésed segítése és egészséged megőrzése érdekében ezért érdemes a fehér kenyeret teljes kiőrlésű változatra cserélni, és erre szoktatni gyermekeket is.