Érdekességek a lisztekről

Cukorfajták

Cukrok, és szerepük

Tudtad, hogy a tejnek is van természetes cukortartalma? És azt, hogy az agy működéséhez nélkülözhetetlen tápanyag a cukor? 

Mik a cukrok, és mi a szerepük? 

A cukrok mind a szénhidrátok közé tartoznak, melyek szervezetünk számára nélkülözhetetlen, energiát adó tápanyagok. A cukrok a vízben jól oldódó, gyors felszívódású, többé-kevésbé édes ízű egyszerű szénhidrátok gyűjtőneve, melyek egy vagy két ún. monoszacharid egységből épülnek fel.



A legismertebb egy egységből álló cukrok a monoszacharidok: a szőlőcukor (a glükóz), a gyümölcscukor (a fruktóz), és a galaktóz (a tejcukor egyik alkotórésze). 
Az emberi szervezet a szénhidrátokat glükóz formájában használja fel.

A glükóznak kitüntetett szerepe van a szénhidrátok között, mivel testünk megannyi sejtjének – a központi idegrendszerben, a vesében, a vérben, stb. – létfontosságú, egyedüli energiaforrást jelent. Az agy energiaszolgáltatójaként befolyással van a tanulási, emlékezési folyamatokra. Mindemellett a glükóz a megfelelő izomműködéshez is elengedhetetlen, amit számtalan kutatás eredménye igazol. Az agy energiaigényének biztosításához naponta körülbelül 130 g glükóz szükséges.

A két monoszacharid összekapcsolódásából felépülő cukrok, más néven diszacharidok közül legtöbbet a répa- vagy nádcukorról (szacharóz, szukróz), a tejcukorról (laktózról) és a malátacukorról (maltózról) lehet hallani. Amit mindennapi szóhasználattal kristálycukornak hívunk, az nem más, mint a répacukor.

Ha ízük szerint szeretnénk osztályozni a cukrokat, a legédesebb cukorféleség a gyümölcscukor, utána a répacukor következik, majd a szőlőcukor, malátacukor és a tejcukor.  

Miért kerüld a túlzott cukorfogyasztást?

Míg a cukor a szervezet számára nélkülözhetetlen tápanyag, azt is elmondhatjuk, hogy túlzott fogyasztása kerülendő. A mértéken felüli fogyasztás – más tápanyagokhoz hasonlóan – hosszú távon a cukor esetében is kedvezőtlen hatással lehet az egészségi állapotra. Összefüggésbe hozható a túlsúly, elhízás, és számos idült, nem fertőző betegség, köztük például a fogbetegségek kialakulásának nagyobb kockázatával.

Azért, hogy mi is hozzájáruljunk vásárlóink cukorfogyasztásának csökkentéséhez, 2012-2016 között csökkentettük a gyermekeknek szánt és FITNESS gabonapelyhek cukortartalmát.

2016-ban megérkezett a hazai piacra a NESQUIK csökkentett cukortartalmú kakaó italpor, melynek hozzáadott cukortartalmát több mint 50%-kal csökkentettük. 
Az új termékből zsírszegény tejjel elkészített kakaóital cukortartalma így legalább 30%-kal alacsonyabb a legtöbb, piacon kapható instant cukrozott kakaó italpor esetében, a javasolt elkészítési utasítás szerinti fogyasztásra kész kakaó italok átlagos cukortartalmához képest.

Emellett kutatóink 2018-ban olyan módosított szerkezetű cukrot állítottak elő, mely lehetővé teszi ugyanolyan édes íz elérését kevesebb cukor hozzáadásával. Mindezt csupán a szerkezetének megváltoztatásával, mindenféle adalékanyag hozzáadása nélkül érték el a Nestlé kutatói.