Tények és tévhitek a növényi alapú táplálkozással kapcsolatban 

Életmód
Tények tévhitek a vegetáriánus étrendről
Mik a növényi alapú táplálkozás előnyei, és milyen tévhitek övezik a vegán táplálkozást? Cikkünkből most megtudhatod! 

A Veganuár, azaz vegán január célja, hogy támogassa azokat, akik szeretnék csökkenteni az állati eredetű élelmiszerek fogyasztását akár egészségügyi, akár fenntarthatósági vagy etikai megfontolásból. 

Nem szükséges vegán étrendre áttérni ahhoz, hogy egészségesebb vagy környezettudatosabb életmódot folytass, de bizonyos időközönként biztosan jól fog esni neked is egy húsmentes fogás vagy akár egy teljesen vegán nap.  

Tényleg egészségesebb a növényi alapú étrend? Miért mondják, hogy a húsfogyasztás csökkentése fontos bolygónk egészsége szempontjából? Igaz, hogy ha kevesebb húst és több növényi alapú élelmiszert fogyasztasz nem jut elég fehérje a szervezetedbe? Összegyűjtöttük a legfontosabb tényeket és eloszlatjuk a leggyakoribb tévhiteket a témában. 

Ha szeretnéd megtapasztalni a növényi alapú táplálkozás előnyeit, tedd fokozatosan! Először iktass be egy-egy vegán fogást az étrendedbe, majd tarts heti egy-két vegán napot. Ha úgy érzed, szívesen csökkentenéd még tovább a húsfogyasztást, tudnod kell, hogy így a szervezeted bizonyos tápanyagokhoz kisebb mennyiségben jut csak hozzá, így ezek pótlására tudatosan figyelni kell. Mik ezek a tápanyagok, és hogyan tudod őket pótolni? Olvass erről kapcsolódó cikkünkben! 

A növényi alapú étrend jótékony egészségügyi hatásai

Általánosságban elmondható, hogy akik több zöldséget- gyümölcsöt fogyasztanak:  

  • általában egészségesebb (és egészségtudatosabb) életmódot folytatnak,  
  • magasabb a rost- és alacsonyabb a telített zsírsavbevitelük,     
  • étrendjüknek köszönhetően csökkentik a túlsúly, a szív-és érrendszeri betegségek, 2-es típusú cukorbetegség és csökkenthetik egyes daganatos betegségek kialakulásának kockázatát. 

Fontos azonban bizonyos étrendi javaslatokat szem előtt tartani, ha áttérsz a növényi alapú táplálkozásra, melyekről itt olvashatsz bővebben. 

A növényi alapú étrend jótékony hatása bolygónkra 

A hús, illetve az állati eredetű élelmiszerek, pl. tejtermékek előállítása nagy földterületet igényel, megnövekedett vízhasználattal jár, és további terheket ró a környezetre A bolygón csak a legeltetéshez valamint a takarmánynövények termesztéséhez, azaz a haszonállatok eltartásához felhasznált földterület a világszerte megművelhető földterület 77%-át teszi ki. Évente több milliárd hektárnyi erdő tűnik el, mert mezőgazdasági területté alakítják át, akár legeltetés, akár takarmány-vagy élelmiszeripari növénytermesztés céljából.  Ennek a regionális vízhasználatra, a termőtalaj minőségére, biológiai sokszínűségre és a klímaváltozásra nézve is katasztrofális hatásai vannak. A különböző haszonállatokat tekintve a szarvasmarha tenyésztéséhez köthető üvegházhatású gázkibocsátás mértéke akár tízszerese is lehet a disznó vagy szárnyas tenyésztéshez köthető kibocsátásoknak. 

Ezekből az adatokból is kitűnik, hogy a bolygó lakosságának mostani étrendje, a hús és egyéb állati eredetű élelmiszerek fogyasztásának mértéke alapján a világ növekvő népességének élelmezése nem fenntartható és a környezeti erőforrások kimerüléséhez vezet. Az állati eredetű élelmiszerek iránti igény növekedésével elkerülhetetlen az erdőirtás, egyes állat és növényfajok kihalása, valamint az üvegházhatású gázok kibocsátásának növekedése.  

Több tanulmány mutat rá arra*, hogy ha világszerte áttérnénk az olyan étrendre, melyben kevesebb húst tartalmaz, ugyanakkor a zöldségekre, gyümölcsökre és kalóriabevitelre érvényes ajánlásokat szem előtt tartja, a táplálkozáshoz köthető üvegházhatású gáz kibocsátás mértéke akár 50%-kal is csökkenthető. 

A Nestlénél folyamatosan bővítjük növényi alapú termékkínálatunkat. A kávéimádók nagy örömére már hazánkban is kaphatók a NESCAFÉ krémes vegán latte termékei, a NESCAFÉ® Dolce Gusto® vegán kapszulás kávékülönlegességei, a gyerekek számára pedig már elérhető a boltokban a növényi alapú NESQUIK kakaós zabital.  

Tévhitek a növényi alapú étrenddel kapcsolatban 

Nem tudok megfelelő mennyiségű és minőségű tápanyaghoz hozzájutni - Tévhit 

Alapvetően egy kiegyensúlyozott, változatos növényi alapú étrend esetén bejuttathatók a szervezet működéséhez szükséges tápanyagok. Fogyassz változatosan különféle növényi alapú fehérje forrásokat, magvakat, hüvelyeseket, teljes értékű gabonákat.  
 

Bizonyos esetekben azonban szükséges lehet vitaminok, ásványi anyagok kiegészítése (pl. cink, vas, B12 vitamin, kalcium, stb.), ehhez olvasd el kapcsolódó cikkünket, és kérd dietetikus szakember segítségét, hogy biztosan ne alakuljon ki hiányállapot. 

A növényi alapú étrend költséges - Tévhit 

A növényi alapú étrend alapját hüvelyesek, teljesértékű gabonák, magvak, zöldségek, gyümölcsök alkotják. Ha arra is odafigyelsz, hogy főleg szezonális vagy helyileg könnyebben elérhető alapanyagokat válassz, nem csak költséghatékony leszel, de még bolygónk egészségéért is sokat tehetsz. 

A növényi alapú étrend nem túl laktató és gyorsan meg lehet éhezni utána -Tévhit 

A növényi étrend alapját képző élelmiszerekre jellemző, hogy magas rosttartalmúak. A rostok megfelelő folyadékfogyasztás mellett pedig fokozzák a telítettségérzést, így hosszabban érezheted magad jóllakottnak. A rostok ráadásul a vércukorszint egyensúlyban tartásához is hozzájárulnak, így a hirtelen rád törő farkaséhséget is elkerülheted. 

Minden növényi alapú étel egészséges - Tévhit 

A növényi alapú ételek is lehetnek magas zsír-, só- vagy cukortartalmúak. Így mindig ügyelj a megfelelő és tudatos élelmiszerválasztásra, törekedj a változatos, kiegyensúlyozott étrend kialakítására! 

A növényi alapú étrendet követőek nem juttatnak megfelelő mennyiségű és minőségű fehérjét a szervezetükbe - Tévhit 

A növényi fehérjék inkomplett fehérjéknek tekinthetők, vagyis nem tartalmazzák az összes, szervezetünk számára szükséges esszenciális aminosavat. Azonban a nap folyamán változatosan fogyasztott, különböző forrásból származó növényi fehérjék (zöldségek, gyümölcsök, olajos magvak, hüvelyesek, szójatermékek, gabonafélék) összességében fedezni tudják a szükségletednek megfelelő esszenciális aminosavakat. 

A vegetáriánus étrendnek számos változata létezik. A flexitáriánus étrend ezek közül a legmegengedőbb forma. A flexiteriánusok „egyszerűen” kevesebb húst fogyasztanak, mint a hagyományos étrendek követői. A peszkateriánus étrendben húsfogyasztás nem, de a hal fogyasztása megengedett, sokan fogyasztanak emellett tejtermékeket és tojást is. Az ovo-lakto vegetáriánusok mellőzik a hal- és húsfogyasztást, de tejet és tejtermékeket ill. tojást fogyasztanak, míg a laktovegetáriánusok étrendjében már csak a tej- és tejtermékek megengedettek, de a tojás nem. Ezzel szemben az ovo vegetáriánusok tojást esznek, de tejet és tejtermékeket nem fogyasztanak. A vegán étrendben kizárólag növényi eredetű élelmiszerek szerepelnek, a vegánok mézet sem fogyasztanak, a nyers vegánok pedig étrendjét csak nyers növényi eredetű élelmiszerek alkotják. A teljes értékű növényi étrend követői törekednek arra, hogy minél kevesebb feldolgozott élelmiszert fogyasszanak, így kerülik a finomított liszteket, cukrot, növényi olajokat. 

*Forrás: FAO: Sustainable Healthy Diets Guiding Principles 2019.