Élelmi rostok az étrendben

Fontos tények a reggeliről és a reggelizésről

Egészséges életmód ősszel is? Hát persze!

Az egészséges életmód megvalósítható minden évszakban, elsősorban figyelj az egészséges táplálkozás alapelveire és a megfelelő mozgásra.

Táplálkozás és egészséges életmód

 

Hogy mennyire számít a szezonalitás a táplálkozásunkban, azt a saját konyhád táján is könnyen felismerheted. Lassan lezárul a hazai gyümölcsök szezonja, már nem fogyasztotok olyan sok zöldséget sem. Emellett a hideg beköszöntével nagyobb kedvet is kap az egyszeri magyar háziasszony, hogy a melengető hazai fogásokat válassza.
Egy jó csirkepaprikás vagy babgulyás negyven fokban nem csúszott annyira, ugye?


Fontos, hogy észben tartsd, az egészséges életmódra egész évben érdemes törekedni. Nem utolsó sorban az ideális testsúly megtartása miatt is, hiszen a derékbőség növekedésével növekszik egyes daganatos betegségek és több krónikus betegség kialakulásának a kockázata, ilyen például a 2. típusú cukorbetegség, és a szív- és érrendszeri problémák.

Nem kell hatalmas változásokat bevezetned a táplálkozásotokban ahhoz, hogy az egészséges életmódra figyelj.

 

Télen-nyáron fontos

 

  • Ne feledd a rostokban gazdag táplálkozást! Nem kell, hogy a nyárral elmúljon a zöldségszezon, csak válassz okosan alapanyagokat. Éppen ezért ajánljuk a figyelmedbe a téli zöldségeket, a teljes kiőrlésű pékárukat és tésztákat, a hüvelyesekből készült ételeket. A teljes kiőrlésű gabonapelyheket is érdemes beillesztened a táplálkozásodba!
  • A vitaminok és ásványi anyagok bevitele ilyenkor kifejezetten fontos a szervezet számára, hogy a táplálkozásod továbbra is kiegyensúlyozott maradjon. Az előbb említett rostforrások szerencsére ezekben a mikrotápanyagokban is igen gazdagok. Emellett hasznos lehet, ha minél változatosabban állítod össze a menüt. Ne felejtsd ki a halételeket, a tejtermékeket, az olajos magvakat sem.
  • Lehetőség szerint használj kevés hozzáadott zsiradékot, amikor főzöl. Éppen ezért párolj, főzz wokban, próbáld ki a sütőzacskót!
  • Használj kevesebb sót és hozzáadott cukrot! Vannak olyan zöldfűszerek, amelyek kitűnően kiemelik az ételek ízét, sózás helyett. A hozzáadott cukor csökkentése a testsúlyodnak is jót tesz. Ha édes ízre vágysz, fogyassz télen is gyümölcsöt, próbáld ki a szárított gyümölcsöket nassolnivalóként.

 

Ha már egészséges táplálkozásról van szó, fontos, hogy ne feledkezz meg a megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztásról! A megfelelő mennyiségű víz elfogyasztása nagyon jót tesz egészséged megőrzése szempontjából. Az emberi szervezet 60-65%-a víz, az egészséges életmódhoz legalább napi 8 pohár folyadék (jó esetben víz) elfogyasztásra van szükségünk. A megfelelő hidratáltság nem csak az egészséged, hanem a közérzetedet is támogatja! További jótékony hatásait rögtön érzed, ha fejfájás, fáradtság esetén gyorsan iszol egy pohár vizet.

 

Az egészséges táplálkozás mellett a mozgás is sokat számít!

 

Mennyire fontos, hogy a rendszeres mozgás a mindennapok részévé váljon? Erről már számtalanszor írtunk. Ősszel, télen próbálj minél több időt a szabadban tölteni. Ezzel két legyet ütsz egy csapásra, az ideális testsúlyod megtartása mellet az immunrendszered is támogatod. Vannak olyan kiránduló tippjeink, amik ebben segítenek!

Ha ódzkodsz a hidegben a kinti sportoktól, akkor se hagyd veszni a nyári sportos hangulatot, hogy egészséges maradj. Annyi remek beltéri lehetőség van, kipróbálhatod például a falmászást, a funkcionális edzést, vagy ha többen összeálltok, akkor a labdajátékokat csapatban.

 

Táplálkozás és egészséges életmód, sok mozgással, mi még?

 

A pihentető alvás a hosszú élet titka! Ha már figyelsz az egészséges életmód többi elemére, akkor pihenj is eleget.

Abban, hogy igazán jól kipihend magad legalább három tényező biztos szerepet játszik: Legyen körülötted csend, legyen kényelmes a fekhelyed, és a szoba ne legyen túl meleg. És a ráadás: Lefekvés előtt ereszd ki a gőzt, és feküdj le időben!