Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

Erre csörög a dió, arra meg a mogyoró

Alma vagy körte?

Tények és tévhitek a vitaminokról

Egy ember átlagosan évente 667 kilogramm élelmiszert fogyaszt el, amelyből a naponta milligrammnyi mennyiségben szükséges vitaminok tömegüket tekintve elhanyagolható részt tesznek ki, azonban létezésünkhöz nélkülözhetetlenek.

A vitaminok felelősek többek között az immunrendszerünk működéséért, idegrendszerünk karbantartásáért, a szemünk egészségéért, sejtjeink regenerálódásáért, a véralvadásért, csontjaink és fogaink tartósságáért és még sok-sok mindenért. Egy-egy vitamin vagy ásványi anyag hiányához a helytelen táplálkozás, életmód is nagymértékben hozzájárulhat. A rossz táplálkozási szokások, az egyoldalú étkezés, a nem kielégítő zöldség- és gyümölcsfogyasztás, a mozgáshiány mind rizikótényezők az elégtelen bevitel, sőt a hiánybetegségek kialakulását illetően.

 

Vitaminhiány akkor lép fel, ha a szervezet számára tartósan elégtelen mennyiségű vitamin szívódik fel, ezért a hozzá köthető működési funkció zavart szenved és hiánytünetek alakulnak ki. Bizonyos betegségek is előidézhetnek vitaminhiányt, főként felszívódási és emésztési zavarok. Azonban vannak vitaminok, amelyek raktározódnak a szervezetben és az elégtelen bevitel csak hosszú idő után vezet hiánytünetekhez.

 

Számos tévhit él a vitaminokkal kapcsolatosan:

Tévhit 1: Minél több vitamint eszem, annál egészségesebb leszek.

A nyersanyagokban, élelmiszerekben természetes formában előforduló vitaminok bevitelével nem fordul elő túlfogyasztás. Azonban a különböző vitaminkészítmények együttes használatával már előfordulhat és a túlzott bevitel nem növeli a hatékonyságot, nem javítja jobban az egészségi állapotot.  Éppen ezért jogszabályban meg is határozzák az adott vitamin napi bevihető legmagasabb értékét.

 

A vitaminok, ásványi anyagok legfelső tolerálható szintje (UL- Upper Level) az a maximális vitamin/ásványi anyag mennyiség, amely az összes forrásból származó, napi rendszeres bevitel mellett az egészségre feltehetően nem fejt ki kedvezőtlen, vagy ártalmas hatását.

 

Tévhit 2: Mindenkinek azonos vitaminra van szüksége.

Mind a gyerekeknek, felnőtteknek, férfiaknak és nőknek mindegyik vitaminra szüksége van. Azonban a mennyiségét nagyban meghatározza az életkor, a nem és az életmód is. Ezen túlmenően a férfiak és a nők közötti nemi és alkati különbségeiből, illetve különböző a biológiai működésből adódóan más-más vitaminok eltérő arányára van szükség.  A nők számára kiemelt fontosságú a várandósság és a szoptatás időszaka vagy éppen a változókor. Gyermekek esetében a fejlődés és növekedés időszaka miatt szükséges odafigyelni a megfelelő vitaminfogyasztásra.

Tudtad?  
A B6-vitamin az egyik „legszorgalmasabb” vitamin, legalább 100 különféle feladatot lát el, hiányában pedig fáradtság, levertség és ideggyengeség lép fel. A felnőttek számára ajánlott napi mennyiség 1,4mg. Az élelmiszerek közül jó B6-vitamin forrás a máj, húsfélék, élesztő, olajos magvak, lencse, szárazbab.

Tápanyagszükségletünket, egészségünk fenntartását egy változatos, teljes értékű, kiegyensúlyozott étrenddel alapvetően biztosítani tudjuk. Azonban vannak olyan életszakaszok, állapotok, amikor ezt az ideális étrendet nem tudjuk tartani, megvalósítani. Ilyenkor jöhet szóba különféle dúsított élelmiszerek alkalmazása. Kedvező, ha olyan termékeket választunk, amiben több vitamin és vagy ásványi anyag is szerepel és kerülnek hozzáadásra és hasznosulásukat segítő közegben fogyasztjuk. 

 

Az értékes gondolatokat köszönjük szakmai partnerünknek, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének!