Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

Élelmi rostok az étrendben

Fontos tények a reggeliről és a reggelizésről

Gabonák szerepe táplálkozásunkban

Szeretnél kiegyensúlyozottan táplálkozni? Nézzük, mennyi és milyen gabonából készült ételt fogyassz ennek érdekében!

Egészségünk megőrzése érdekében lényeges, hogy rendszeresen fogyasszunk gabonaféléket, előtérbe helyezve a teljes értékű gabonák minél nagyobb arányú bevitelét.

Világszerte számos gabonanövényt – búzát, rozst, árpát, zabot, rizst, stb. – termesztenek, amelyek magvaiból készülő gabonaételek a különböző népek gasztronómiájának szerves részét képezik, gondolhatsz itt többek között a spanyol paellára, az olasz tésztákra, a mexikói tortillára.

 

Jelentős fehérjetartalom

A gabonafélék fehérjetartalma számottevő, átlagosan megközelítőleg 8-15% közötti. Aminosav-összetételük alapján azonban a gabonafehérjék nem számítanak elsőrendű, komplett fehérjéknek, mivel nem tartalmazzák kellő arányban és mennyiségben az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen esszenciális aminosavakat.

 

Megfelelő ételtársításokkal – állati eredetű fehérjeforrásokkal (pl. tejjel, tojással, hallal, hússal), illetve hüvelyesekkel, burgonyával, olajos magvakkal kombinálva – a gabonafehérjék is jól hasznosíthatók.

 

Fő tápanyag: a szénhidrát

Energiában gazdag, jelentős, kb. 65-80% közötti szénhidrát-tartalommal rendelkező nyersanyagaink. A szénhidrát-tartalom nagyobbik részét keményítő, cukrok, kisebbik hányadát élelmi rostok (cellulóz, hemicellulóz, lignin, pektin, stb.) adják.

 

Teljes értékű gabonafélék 

Napjainkban a gabonatermékek jelentős része finomított formában – az előállítás során a gabonaszem külső részét (a korpát és a csírát) eltávolítva – kerül az asztalunkra. Ezzel szemben a teljes értékű gabonát tartalmazó ételekben a gabona minden fő összetevője – a keményítős magbelső, a korpa, a csíra – megtalálható, akárcsak az eredeti, ép gabonaszemben.

A teljes értékű gabonafélék élelmi rostban gazdagok, emellett vitamin- (niacin, B1-, B2-, B6- és E-vitaminok), ásványi anyag (magnézium, kalcium, kálium)-, és egyéb, védő hatású fitonutriens tartalmuk jóval meghaladja a nem teljes értékű gabonafélékét.

 

Az MDOSZ ajánlása szerint egészségünk megőrzése érdekében naponta megközelítőleg 25-35g  élelmi rost elfogyasztására lenne szükség. Hazánkban a teljes értékű gabonafélék fogyasztásának aránya még mindig nagyon alacsony. A szükséges rostmennyiség biztosításához – a zöldségfélék és gyümölcsök mellett – naponta többször teljes értékű gabonafélék fogyasztása javasolt: egyetek reggelire müzlit, gabonapelyhet vagy teljes értékű gabonából készült kenyeret, pékárut; az ételeket sűrítsétek teljes kiőrlésű vagy graham liszttel; válassz barna rizst, teljes értékű gabonából készült tésztaköretet, desszertet.

 

A kellő folyadékbevitel elengedhetetlen ahhoz, hogy az élelmi rostok kifejthessék kedvező hatásaikat, hiszen a rost folyadék hatására duzzad!

 

Az élelmi rostok kedvező hatásai

A rostok előmozdítják a kívánatos testtömeg elérését, megtartását.

Vizet megkötve a rostok térfogata megnő, ezáltal segítik a teltségérzet kialakulását, lassítják a gyomor ürülését. Mindezek révén fontos szerepük van a túlfogyasztás megelőzésében, a testtömeg szabályzásában, hozzájárulhatnak a sikeres fogyókúrához. 

Az elhízásért egyetlen tápanyag, illetve nyersanyag sem tehető kizárólagosan felelőssé.
Néhány divatos étrendi irányzat elsősorban a szénhidrátokat tartja bűnösnek a túlsúly kialakulásáért, és a jelentős szénhidráttartalmú nyersanyagok, így gabonafélék is tiltólistájukon szerepelnek. 
A kutatások azonban ennek éppen az ellenkezőjét igazolják. A több teljes értékű gabonát fogyasztók körében kisebb a túlsúly és az elhízás előfordulása. 

 
A rostok javítják a szervezet szénhidrát- és zsíranyagcseréjét

Lassítják a szénhidrátok felszívódását, amelynek következtében a vércukorszint alakulását is kedvező irányba befolyásolhatják, mindemellett mérsékelhetik a zsírsavak és a koleszterin felszívódását is, ami a szív-és érrendszer egészsége szempontjából fontos. 

A zabban megtalálható rost (béta-glükán ) hatására csökkenhet a vér "rossz" LDL-koleszterin-szintje. Készítsd a húsgombócot, rakott ételeket, túrógombócot zabpehellyel, a pogácsát zabkorpával! 

 

A rostok segítenek megakadályozni a székrekedés kialakulását

A béltartalom mennyiségét növelve gyorsítják annak áthaladási idejét, és a rendszeres székletürítés előmozdítása révén a bélrendszeri daganatos betegségek megelőzésében kulcsfontosságúak. 

 

A fentiekből látszik, hogy a gabonafélék, s ezen belül is elsősorban a teljes értékűek, többrétű pozitív hatást fejtenek ki szervezetünkre. 

Mi a Nestlénél fontosnak tartjuk a megfelelő mennyiségű rostfogyasztást. Ezért növeljük a gyermekeknek szánt termékeink teljes értékű gabonatartalmát. A gyermekeknek készült gabonapelyheinkben a teljes értékű gabona az első számú összetevő, ami az összetevők átlagosan 41%-át jelenti.