Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

Amit a fehérjékről tudni kell 2.

Rántsuk le a leplet a nátrium-glutamátról!

Amit a fehérjékről tudni kell 1.

A fehérjékről rögtön a hús jut az eszedbe? Jó helyen jársz, de ennél azért összetettebb a kép. Olvasd el kétrészes cikksorozatunkat, és tudj meg többet a fehérjékről!

A fehérjék aminosavakból felépülő összetett molekulák. 20 különböző aminosavat ismerünk, amiből 9 úgynevezett esszenciális aminosav, ezeket szervezetünk nem képes előállítani. Ezért létfontosságú részei étrendünknek, hiszen a táplálékkal kell bevinnünk őket szervezetünkbe.

Az emésztés során a gyomorban és a vékonybélben a fehérjék építőköveikre (aminosavakra) bomlanak le, ezekből az alapelemekből épül fel újból a szervezetre jellemző fehérje molekula. 

A fehérjék testünk építésében és a szervezetünkben zajló folyamatokban számtalan helyen fontos szerepet játszanak. Az alábbi felsorolás nem teljes, és már így is elég hosszú:

  • izmoknak, bőrnek, hajnak, körmöknek, csontoknak a felépítése
  • szövetek rugalmassága
  • immunrendszer, a védelmi vonalunk működése (pl. antitestek)
  • látás
  • hormonháztartás ( pl. inzulin)
  • enzimek ( pl. emésztés)
  • szaporodás, hordozzák a sejtek egyéni sajátosságait
  • oxigén szállítás  

Állati és növényi eredetű fehérjék

Az állati eredetű fehérjeforrások megfelelő arányban, és mennyiségben tartalmazzák az összes esszenciális aminosavat, ezért „teljes értékű”-nek nevezzük őket, az egyik legjobb biológiai értékű fehérjét szolgáltatják. A növényi fehérjék egyes aminosavakban hiányosak, ezért nem nevezhetjük „teljes értékű”-nek őket. 

A növényi fehérjék önmagukban nem teljes értékűek, de másik növényi fehérjével kiegészítve már azzá tehetők. Az olyan fehérjében gazdag növények, mint például a hüvelyesek, a csonthéjas gyümölcsök és a gabonafélék jó növényi eredetű aminosav-források. Érdemes őket ezzel a szemmel is nézni, és megfelelő mennyiségben beépíteni az étrendbe.