Mennyit tudsz a gabonákról?

Teszt
Gabonák
Te is rendszeresen fogyasztasz gabonaféléket, gabonából készült ételeket. Fontos azonban a gabonafélék fogyasztásakor is a mértékletesség és a minőség. Rostok, teljes értékű gabonák, gabonapelyhek… Te mennyit tudsz a gabonafélékről?

Mit gondolsz, a napi energiaszükséglet hány százalékát biztosítja a reggeli egy kiegyensúlyozott étrendben?

  • 10%, gyors napindítás, aztán majd jöhet a kiadós ebéd és vacsora.
  • 30%, reggelizz úgy, mint egy király!
  • 20% legyen a reggeli, és a maradékot érdemes két főétkezésre és két kisétkezésre osztani.

Mit gondolsz, miért fontos a reggeli?

  • A megfelelő napindításhoz nagyon fontos a reggeli, szüksége van rá szervezetünknek az éjszakai 8, de akár 12 órás nem evést követően.
  • Reggeli nélkül nagyon megnő a vércukorszintünk, így nem lesz kellemes a délelőtt.
  • Egyáltalán nem fontos, az a lényeg, hogy ebéd előtt együnk gyümölcsöt.

Szerinted mire jók a rostok? Találd meg a HAMIS választ!

  • Segítik a nap folyamán az egyenletes vércukorszint fenntartását, így a megfelelő szellemi- és fizikai teljesítményt. Gátolják a koleszterin és az epesavak bélből történő felszívódását is, így csökkentik a vér koleszterinszintjét.
  • Nagy duzzadóképességüknek köszönhetően sok folyadékot tudnak magukba szívni, így étkezéskor nagyobb, azt követően pedig elhúzódóbb teltségérzetet eredményeznek, ezáltal az ideális testtömegünk megtartásában is szerepet játszhatnak.
  • A rostok kizárólag abban segítenek, hogy jó legyen a bélműködésünk. Ezért fontos, hogy a nap folyamán, de főleg este sokat fogyasszunk belőlük.

Mennyi egy átlag felnőtt ember ajánlott napi rostfogyasztása?

  • Napi 12 gramm elegendő.
  • Napi 25-35 gramm a megfelelő mennyiség.
  • Minél több rostot fogyasztasz, annál egészségesebb leszel.

Tudod, mit tartalmaznak a gabonák?

  • Természetesen 100% szénhidrátot, ezért is kell mértékkel fogyasztanunk őket, hogy elkerüljük az elhízást.
  • Javarészt szénhidrátot, meg némi fehérjét is, amik szerencsére teljes értékű fehérjék.
  • Javarészt szénhidrátot, és átlagosan kb. 8-15% fehérjét. A gabonafehérjék azonban nem számítanak teljes értékű fehérjéknek. A teljes kiőrlésű gabonából készült ételeknek emellett jelentős a rosttartalma is.

Ráismersz az álgabonákra?

  • Zab, tönkölybúza, rozs
  • Árpa, kukorica, komló
  • Köles, hajdina, amarant

Miért érdemes a teljes kiőrlésű gabonaféléket és a belőlük készült pékárukat, tésztákat választani?

  • A teljes kiőrlésű gabonafélék jelentősen hozzájárulnak a C-vitamin bevitelhez és magas a rosttartalmuk.
  • A teljes értékű gabonafélék élelmi rostban gazdagok, emellett vitamin- (B1-, B2-, B3-, B6- és E-vitaminok) és ásványianyag tartalmuk jóval meghaladja a nem teljes értékű gabonafélékét.
  • A teljes értékű gabonafélék kevesebb szénhidrátot tartalmaznak, mint finomított társaik.

Tudod miért érdemes teljes kiőrlésű zabot fogyasztani?

  • A zab egyik legértékesebb tápanyaga a korpájában található (béta-glükán), ezért érdemes teljes értékű formában felhasználni és fogyasztani.
  • Magas B-vitamin tartalma kiemelkedő a gabonák között.
  • Az álgabonák közül a zabnak van a legmagasabb fehérje tartalma.

Ti minden nap reggeliztek?

  • Igen, szoktunk. Igyekszünk változatosan reggelizni, figyelünk, hogy teljesértékű gabona, zöldség vagy gyümölcs, teljes értékű fehérje forrás (pl. tejtermék, sovány húsok) és folyadék is kerüljön az asztalra.
  • Igen, általában. Néha csak egy meleg italra van idő és út közben gyorsan bekapunk egy szendvicset, vagy péksüteményt.
  • Otthon soha, jobb esetben viszünk valamit magunkkal, de néha ebédig kihúzzuk étkezés nélkül.

Szoktatok reggelire gabonapelyhet enni?

  • Igen, mindig van a szekrényben, egy pohár tejjel, joghurttal esetleg egy kis gyümölccsel nagyon gyorsan kész van.
  • Nem, szendvicset, péksütit vagy gyümölcsöt szoktunk enni, ha út közben reggelizünk, akkor is ezeket választjuk.
  • Előfordul, hogy gabonapelyhet reggelizünk, de nem jellemző.
  • Egyáltalán nem, mert az én ízlésemnek általában édesek a gabonapelyhek.
graintest
On
Off
0-0-1
1-0-0
0-0-1
0-1-0
0-0-1
0-0-1
0-1-0
1-0-0
1-1-0
1-1-1-1
8
5
Off
Off
Off