Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

Alma vagy körte?

Tények és tévhitek a vitaminokról

Meddig tart az újévi fogadalom?

Az év elején sok mindent elhatározunk: változtatunk az életmódunkon, a táplálkozásunkon. Aztán elmúlnak az ünnepek, jönnek a zsúfolt hétköznapok.

Mit tegyünk, hogy fogadalmunkat egész évben be tudjuk tartani, táplálkozásunk kiegyensúlyozott és egészséges legyen?

Megfogadtam egészségesen táplálkozom

Már három hét múlva a feladás gondolatával foglalkozol, mert nem bírod a szinte mindentől mentes ételeket, az alapanyagok folytonos keresgélését, az állandó lemondást, igaz súlyod csökkent és kicsit jobban érzed magad? Ne add fel, csak olvasd el az új hazai hivatalos táplálkozási ajánlást, az OKOSTÁNYÉR®-t (www.okostanyer.hu). Ha betartod a benne található ajánlásokat, fogadalmadat is meg fogod tudni tartani!  Mert nem a mindentől mentes az egészséges! 

Az ötös a nyerő- elhatároztam, hogy ötször eszem!

Úgy érzed, ezt nem lehet hízás nélkül betartani? Ha eddig este volt az első valódi étkezésed és még lefekvés előtt is falatoztál, és ezt most kiegészítetted a reggelivel és az ebéddel, akkor hízni fogsz. Maradjon a reggeli és az ebéd, illessz be az étrended be egy gyümölcsös tízórait, a késői nasiból varázsolj zöldséges uzsonnát és a vacsora mennyiségét csökkentsd le. 

 

Figyelj rá, hogy a vacsorád ne legyen nagyon laktató, hiszen már nem vagy farkaséhes.

 

Nem eszem édességet

Eddig nem hetente kétszer, hanem naponta kétszer ettél édességet? Újévi fogadalmad, bizonyítja, hogy tudod ez nem jó. Aki szereti az édességet, az édes ízt, nem kell örökre lemondani róla. A cél, hogy elérd a heti maximum két alkalmat. Első lépésként érdemes keresni a kevesebb cukrot tartalmazó édességeket. Lehet próbálkozni otthoni sütéssel, ahol, a liszt egy részét cseréld rostdúsabb zablisztre és csökkentsd a receptben szereplő cukor mennyiségét. 

 

Tudtad?
Az élelmiszercímkén feltüntetett cukortartalom a különböző nyersanyagokban (pl. gyümölcsökben, tejben) természetes formában megtalálható cukrokat is magába foglalja. 

 

Nem eszem szénhidrátot

A szénhidrátok nagy családjába tartoznak többek között a lisztek, tészták, zöldségek, gyümölcsök, kenyerek, cukrok, rizs, bulgur, kuszkusz és még sorolhatnánk. Nem érdemes és nem is szabad kiiktatni étrendünkből ezeket az élelmiszereket. Azonban ajánlott ebből a csoportból a laktatóbb, rostdúsabb termékeket választani, több zöldséget és gyümölcsöt beiktatni, a hozzáadott cukrok mennyiségét csökkenteni. 

 

A cukrok energiatartalma – a barna nádcukor és a fehér kristálycukor esetében is – 4,1kcal/g, így nincs különösebb jelentősége annak, hogy melyikkel édesítünk, sokkal inkább a mennyiség a fontos. 

 

A fogadalom csak lemondással jár?

Ma már az élelmiszeripar számos terméket kínál, ami segít abban, hogy az étrendváltoztatásod ne feltétlenül lemondások sorozatából álljon. Ha addig inkább zsírosabb húsokat, felvágottakat ettél mostantól keresd a kevesebb zsiradékot tartalmazó húskészítményeket. Két, nevében azonos terméknél nézd meg a címkét és válaszd a kevesebb zsiradékot, sót vagy éppen cukrot tartalmazó változatot. 

 

Ne feledd, attól, hogy egy élelmiszer „bio” vagy „paleo” és még sorolhatnánk, még nem jelenti azt, hogy a többi hasonló termékhez képest kevesebb energiát tartalmaz! 

 

Az értékes gondolatokat köszönjük szakmai partnerünknek, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének!