Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

Erre csörög a dió, arra meg a mogyoró

Amit a fehérjékről tudni kell 1.

Tedd félre kicsit a fehér lisztet! 1. rész

A teljes kiőrlésű lisztek, pékáruk reneszánszát éljük. Itt az ideje, hogy te is kipróbáld őket a konyhádban!

A teljes értékű gabonák pozitív élettani hatásairól már írtunk korábbi cikkeinkben. Teljes kiőrlésű lisztből készült pékárut és tésztafélét fogyasztani nem csak egy gasztrotrend!

Miért is fogyassz teljes értékű gabonából készült ételeket?

A hazai étrendben az volt az elmúlt évtizedekre a jellemző, ha a gabonatermékek finomított formában – az előállítás során a gabonaszem külső részét (a korpát és a csírát) eltávolítva – kerültek az asztalra. Gondolj csak a finom, fehér kenyérre és a pörköltszaft tunkolására, vagy a klasszikus párizsis zsemlére!

Ezzel szemben a teljes értékű gabonát tartalmazó ételekben a gabona minden fő összetevője – a keményítős magbelső, a korpa, a csíra – megtalálható, akárcsak az eredeti, ép gabonaszemben. 

  • A teljes értékű gabonafélék élelmi rostban gazdagok
  • Vitamin-, ásványi anyag, és egyéb, védő hatású fitonutriens tartalmuk jóval meghaladja nem teljes értékű gabonfélékből készült termékekét.

 


Ne csak a kenyérre gondolj!

A teljes kiőrlésű liszteket érdemes főzés közben is használni, hogy minél több ponton beilleszthesd a saját és családod étrendjébe ezeket az értékes alapanyagokat.

A Magyar Dietetikusok Szövetsége által elkészített táplálkozási ajánlás szerint egészséged megőrzése érdekében naponta megközelítőleg 25-35g élelmi rost elfogyasztására lenne szükség. 
A teljes kiőrlésű lisztek használatával könnyebben eléred a javasolt mennyiséget, és élvezheted a többi előnyét is ezeknek az egészséges alapanyagoknak. Ahhoz hogy eligazodj a lisztek világában, olvasd el liszt kisokosunkat!

A legegyszerűbben úgy tudod bevezetni a teljes kiőrlésű liszteket a saját konyhádban, ha először egy-egy kanállal hozzáadsz belőlük a már ismerős receptekhez. Ismerkedj velük és kísérletezz bátran!

Például: 

  • a palacsinta tészta, ami kifejezetten rugalmas lesz egy kanál teljes kiőrlésű zabliszttől vagy tönkölybúzaliszttől,
  • kevert tészták, a graham-liszt vagy a teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt kitűnően passzol hozzájuk,
  • süteményekhez kipróbálhatod a kukoricalisztet, még szép sárgás is lesz a tésztájuk tőle,
  • sűríthetsz velük leveseket, főzelékeket, krémeket,
  • ha kenyérsütésre adod a fejed, akkor bármilyen receptben kicserélheted a lisztet tönkölylisztre,
  • panírozhatsz bennük, itt extra trükk, hogy a prézlibe kevert, durvára őrölt zabpehelytől pedig klassz ropogós bundát kapsz!
Nestlé tippünk
Cikkünk következő részében konkrét receptekkel jövünk, hogy még konkrétabb példákon keresztül mutassuk meg, hogyan tudod a különböző teljes értékű liszteket a mindennapokban használni! Kövesd Így teljes az élet Facebook oldalunkat, és ne maradj le róla!

 

Mi a Nestlénél fontosnak tartjuk a megfelelő mennyiségű rostfogyasztást, Ezért növeljük a gyermekeknek szánt termékeink teljes értékű gabonatartalmát. A gyermekeknek készült gabonapelyheinkben a teljes értékű gabona az első számú összetevő, ami az összetevők átlagosan 41%-át jelenti.