Bár az élelmiszergyártók általában – a Nestlé egész biztosan – nagy hangsúlyt fektetnek a minőségellenőrzésre, bizonyos esetekben mégis történhetnek nem várt események, amik aztán azt eredményezik, hogy a vásárló nem azt kapja, amire várt. És bár ezekkel az esetekkel a Fogyasztói Szolgálatok kiemelten foglalkoznak, mégis egyszerűbb megelőzni őket, mint utólag intézkedni.
Jöjjön pár tipp, amire ha odafigyelsz, jó eséllyel nem érnek kellemetlen meglepetések:
Erre figyelj a boltban!
- Vásárláskor minden esetben győződj meg a termék csomagolásának épségéről! Egy a szállítás, rakodás során keletkezett kis lyuk vagy szakadás már a termék minőségének romlásához vezethet, vagy a termék egy része egyszerűen kiszóródhat.
- A csomagolás akkor is sérülhet, amikor te magad viszed haza a boltból, vagy nem megfelelő helyen tárolod, ezért te is légy körültekintő!
- Az élelmiszergyártó üzemekben minden egyes terméket grammra pontosan lemérnek, és a legkisebb eltérésnél a futószalagról automatikusan kikerül a „hiányos” termék, amit aztán manuálisan megvizsgálnak. Így elég kicsi az esélye annak, hogy kevesebb lenne a csomagban, mint amennyinek kéne. Ennek ellenére próbálj róla meggyőződni súly vagy/és tapintás alapján, hogy tényleg megfelelő-e a termék mennyisége. Ha csak egy fél müzliszelet van a csomagban, vagy nincs levespor a tasakban, az elég könnyen kitapintható.
- Ellenőrizd az állagot! Ha a szállítás során, vagy a boltban nem megfelelő körülmények között tárolták a terméket, az az állagára is hatással lehet. Ez főleg édességeknél jellemző. Ha egy csoki egyszer megolvadt, az érezhető csomagoláson keresztül is, hiszen más lesz a formája.
- Ne vásárolj olyan terméket, melynek fogyaszthatósági vagy minőség megőrzési ideje lejárt, ha pedig hamarosan lejár, csak abban az esetben vedd meg, ha tudod, hogy addig biztosan felhasználod!
Erre figyelj otthon!
Sokszor a boltból még teljesen jó állapotban hozod el az élelmiszert, otthon vagy útközben azonban történik valami… De mi?
Figyelj a megfelelő tárolásra! Erre vonatkozó információt találsz a termékek csomagolásán. A helytelen tárolás jelentős minőségromláshoz vezethet. Számít a hőfok, az, hogy a csomagolást visszazárod-e, hogy a napon tárolod vagy szekrényben, száraz vagy nedves helyen.
A csomagolás fontossága
A boltból hazafelé, vagy akár otthon a kamrában, hűtőben is sérülhet a csomagolás. A romlandó áruk így könnyebben megromlanak, a gabonaféléket megtalálhatja a moly, a száraz élelmiszerek megszívhatják magukat nedvességgel. Ha már egyszer kinyitottad a csomagolást, nézz utána, hogyan érdemes, és mennyi ideig szabad utána tárolni. Hiába állna még el a tejföl bontatlan csomagolásban 2 hétig, ha már kinyitottad, pár napnál tovább nem bírja a hűtőben.
Böngészd kiadványunkat, és tudj meg még többet a termékcsomagolásról és arról, hogyan lehetsz tudatosabb vásárló!
Száraz, hűvös helyen…
Nem véletlen, ha ezt látjuk a tárolási javaslatoknál. Bizonyos termékeknek – főleg kinyitás után - kifejezetten rosszat tesz a nedvesség. A meleget meg valószínűleg nem is kell magyarázni. És hiába nem olvad meg a csoki, ha keletkezik rajta egy fehér réteg (ami a csoki ízét egyébként nem befolyásolja, ez „csak” a hő hatására a felületre kicsapódott cukor). Így már nyilván nem olyan étvágygerjesztő, ugye? De ugyanúgy nem szívesen használnál egy összecsomósodott fűszerkeveréket vagy kakaót sem.
Vásárlás előtt mindig írj bevásárlólistát, és tényleg csak a szükséges élelmiszereket vedd meg! Figyeld a termékek fogyaszthatósági és minőségmegőrzési idejét, és mindig a rövidebb szavatosságú terméket fogyaszd el vagy használd fel először. FIFO, ahogy a logisztikusok mondanák, „First in First out”. Azaz, ami hamarabb a kamrádba került, azt használd fel hamarabb!