Melletted robbant fel a vitaminbomba?

Aprók, mégis nélkülözhetetlenek. Kevés kell belőlük, de a szervezet számára létfontosságúak. Lássuk, mit tudsz a vitaminokról és az ásványi anyagokról!

Fontos, hogy megfelelő mennyiséget fogyassz az egyes vitaminokból! Ennek számos oka van, most válaszd ki, hogy melyik válasz NEM igaz!

Szervezetünk nem, vagy nem megfelelő mértékben képes őket előállítani, de elengedhetetlenek a létfenntartáshoz.
Ha túl keveset fogyasztasz belőlük, akkor hiánybetegségek léphetnek fel szervezetedben.
Fontos részei a napi energiabevitelnek.

Mik azok a nyomelemek?

Olyan ásványi anyagok, melyek csak nyomokban vannak jelen a növényi tápanyagokban.
A mennyiség a kulcs, ezen ásványi anyagok napi ajánlott beviteli mennyisége 100 mg-nál kevesebb.
Nagy nyomás hatására kialakuló ásványi anyagok.

A C-vitamin hozzájárul a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez, fokozza a vas felszívódását, hozzájárul az immun- és az idegrendszer normál működéséhez. Milyen élelmiszereket választasz, ha C-vitaminra van szükséged?

céklát, spenótot, halhúsokat
paprikát, citrusféléket, bogyós terméseket
teljes kiőrlésű pékárut, tejet, vajat

A D-vitamin szükséges a csontképződéshez, segíti az A-vitamin és a kalcium felszívódását, fontos szerepe van az izomfunkció, immunrendszer normál működésében. A D-vitamin kerülhet készen a táplálékokkal a szervezetbe, illetve keletkezhet a bőrben a napfény UV-B sugárzásának a hatására. Mely élelmiszerek fogyasztásával biztosíthatod a bevitelét?

tonhal, hering, szardínia, tejtermékek, tojás, máj, vaj
napraforgó olaj, tökmag, lenmag, mogyoró
citrom, káposzta, paprika, cékla

Bár azt biztos tudod már, hogy a spenóttól leszel olyan erős, mint Popeye, de azt is tudod, hogy miért van szüksége vasra a szervezetednek?

A vas nélkülözhetetlen építőeleme sejtjeinknek, nélküle nem történne sejtosztódás.
A vas azon nyomelemek egyike, melyek nélkül nem működne kielégítően az emésztésünk.
A vas megtalálható testünk minden egyes sejtjében, vas nélkül az oxigén nem tudna eljutni a sejtjeinkhez. Emellett a megfelelő vasbevitel elősegíti a gyermekek kognitív képességének fejlődését.

Mely vitaminok bevitelét kellene a magyar lakosságnak növelnie?

Az E-, B5-, B7 -, D-vitaminokét.
A B1-, B6-, B12-vitaminok fogyasztása kritikusan alacsony.
A C-vitamin hiány a legnagyobb probléma.

És mi a helyzet a magyarok ásványi anyag bevitelével? Válaszd ki a HAMIS választ!

A nátriumból, foszforból jóval többet, míg káliumból, kalciumból, mangánból és krómból kevesebbet fogyasztunk a kelleténél.
A magyar nők vas-, réz- és a cink raktárai feltöltésre szorulnak.
A magnéziumfogyasztás jelentősen alacsonyabb az ajánlottnál.

Figyelsz arra, hogy az általad vásárolt ételek hozzáadott vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmazzanak?

Egyáltalán nem, szerintem ez csak marketingfogás.
Nem hiszek a dúsított élelmiszerekben, én multivitamin tablettákkal és étrendkiegészítőkkel oldom meg a család vitaminpótlását.
Nagyon változatosan étkezünk, nincs szükségünk hozzáadott vitaminokra.
Örülök, hogy vannak ilyen termékek, kiegészítik a változatos étrendet.

Miért adnak egyes élelmiszerekhez vitaminokat és ásványi anyagokat a gyártók? Válaszd ki a HAMIS választ!

Bizonyos vitamin vegyületek termékhez történő hozzáadása történhet technológiai célból, például a C-vitamin savanyításnál, a béta-karotin, mely az A-vitamin előanyaga sárgás-barnás színezésnél.
A feldolgozáskor bekövetkező vitamin- és ásványi anyag-veszteség helyreállítása céljából.
A megfelelő tápanyagbevitel biztosítása érdekében mára már több országban kötelező egyes élelmiszerek dúsítása, az élelmiszergyártók a törvények által előírt kötelező dúsításon kívül önkéntes alapon is adhatnak bizonyos vitaminokat és ásványi anyagokat termékeikhez.
Mert a vitaminok és az ásványi anyagok segítenek a megfelelő íz és állag elérésében.
Készen vagyok
Nyisd ki a Nestlét!
Keresd fel tematikus oldalunkat is, ahol további teszteket és cikkeket találsz a kiegyensúlyozott táplálkozás témakörben. Kattints!