Beszédes csomagolás

Így csomagolunk mi

Tények-téhitek a laktózmentes étrendről

Laktózmentes, mindenmentes, és még sorolhatnánk ... Mikor van szükség a laktózmentes étrend kialakítására, és hogyan valósítható meg?

Az elmúlt években egyre több embertől hallani, hogy ő laktózmentesen táplálkozik, mások egyenesen "mindenmentesen ",  azaz glutén- és laktóz- és tojásmentesen, sőt, még a hozzáadott cukrot is száműzik az étrendjükből. De vajon tényleg minden esetben indokolt a laktózmentes étrend kialakítása? Miért csak indokolt esetben javasolt? És ha már laktózmentes étrend, mire figyelj oda?

 

Napi kalcium szükségletünket természetes úton tejet, tejterméket tartalmazó, változatos étrenddel lehet fedezni, mivel a tej és tejtermékek egyik  legfontosabb tápanyaga a kalcium. Teljes elhagyásuk az étrendből megfelelő pótlás nélkül hiányállapotot eredményezhet, ezért száműzésük az étrendből nem javasolt, csak indokolt esetekben (pl. tejfehérje allergia esetén). 

 

Fontos tehát, hogy csupán divatból ne mondjunk le a tejtermékek fogyasztásáról. Ha laktóz intoleranciára  gyanakszol, mindenképp konzultálj szakemberrel, és csak a pontos diagnózis felállítása után kezdd el a laktózmentes diétát. 

 

Erre figyelj a laktózmentes étrend kialakításánál

 

  • Egyre szélesebb választékban kaphatók laktózmentes tej és tejtermékek, amelyek fogyasztásával, ételkészítéshez történő felhasználásával megvalósítható a laktózszegény étrendben is a megfelelő kalcium ellátottság.

  • A laktózszegénység  illetve laktózmentesség betartásának két megoldása lehetséges. Az egyik mód, hogy laktózmentes tejet és tejtermékeket vásárolsz, a másik pedig, hogy laktáz enzim tartalmú gyógyszertári készítményeket használsz tej és tejes étel fogyasztásakor.

  • A tejtermékek előállítása során tejcukortartalmuk csökken. Egyéni toleranciától függően az alacsony laktóztartalmú savanyított tejtermékek fogyaszthatók kisebb-nagyobb mértékben. A savanyított tejtermékek tejcukortartalma a beoltott mikroorganizmusoknak köszönhetően 20–40%-kal kevesebb, mint a tejé.

  • Szintén egyéni toleranciától függően a túró is fogyasztható, tejcukortartalma a savanyított tejtermékeknél is alacsonyabb. Ugyanígy a félkemény, kemény sajtok laktóztartalma is csökken az érlelési eljárások következtében.

  • A hosszú érlelési idejű sajtok, mint pl. a parmezán gyakorlatilag laktózmentesek. 

  • Az étcsokoládéban megtalálható tejzsír is szinte laktózmentes. A tejzsírban a laktóz tartalom < 0,05% , ezért ha egy étcsokoládé tejzsírt tartalmaz ( jellemzően 1% körül), akkor a csokoládé  a laktózmentes követelménynek megfelel. 

  • A növényi eredetű ”tejek”  - amiket helyesen növényi italoknak nevezünk - (szója-, mogyoró, kesudió-, mandula-, rizs-, zab -, kókuszital)  laktózmentesek, ezekkel is helyettesítheted a hagyományos tejtermékeket, de nem pótolhatod velük az állati eredetű fehérjét, valamint vitamin- és ásványi anyag tartalmuk is különbözik az állati eredetű tejtől. 
     

Ha laktózmenetes étrendet követsz, nem kell lemondanod a reggeli gabonapelyhekről, hiszen azokat laktózmentes tejtermékekkel vagy növényi eredetű italokkal is fogyaszthatod.

Tudtad? A változatos ízekben kapható, vitaminokkal dúsított Nestlé gabonapelyhek kizárólag természetes aromákat tartalmaznak, 2015 óta pedig kaphatók Nestlé Corn Flakes gluténmentes gabonapelyheink is.  
  • Tejcukrot nemcsak az élelmiszerek tartalmazhatnak, hanem az étrend-kiegészítők, és a gyógyszerek is.
  • A tejcukrot adalékanyagként a sütő-, édesipari, húsipari termékek, kész- és félkész ételek is tartalmazhatják, ezért fontos a termékek címke információnak alapos elolvasása. 

 

Napi fél liter tejet vagy annak megfelelő tejterméket szükséges elfogyasztani, hogy a napi kalcium szükségletünket biztosítsuk. 1 dl tehéntej kalciumtartalmával egyenértékű tejtermékek: 2-3 dkg sajt, 15 dkg tehéntúró (félzsíros), 3 dkg juhtúró, 0,9 dl tejföl (20%), 1 dl joghurt, kefir.

 

  • Laktózintoleranciában   alkalmazható, 2000 FCC (Food Chemicals Codex szerinti laktáz enzim egység) tartalmú rágótablettában lévő enzimaktivitás kb. 10 g tejcukor (amely kb. 2 dl tej elfogyasztásával egyenértékű) feldolgozásához elegendő .
     

 


Forrás: MDOSZ hírlevél: Laktózintolerancia