Recept ötletek gluténmentes táplálkozáshoz

Tippek gluténmentes étrend kialakításához

Tények-téhitek a laktózmentes étrendről

Laktózmentes, mindenmentes, és még sorolhatnánk ... Mikor van szükség a laktózmentes étrend kialakítására, és hogyan valósítható meg?

Az elmúlt években egyre több embertől hallani, hogy ő laktózmentesen táplálkozik, mások egyenesen "mindenmentesen", azaz glutén- és laktózmentesen. De vajon tényleg minden esetben indokolt a laktózmentes étrend kialakítása? Miért csak indokolt esetben javasolt? És ha már laktózmentes étrend, mire figyelj oda?

 

A tej és tejtermék legfontosabb tápanyaga a kalcium, így teljes elhagyása az étrendből megfelelő pótlás nélkül hiányállapotot eredményezhet. Mivel a napi kalcium szükségletünket természetes úton tejet, tejterméket tartalmazó, változatos étrenddel lehet fedezni, valamint a tej és tejtermékek a legjobb természetes kalciumforrások, ezek száműzése az étrendből nem javasolt, csak indokolt esetekben. (pl. tejfehréje allergia esetén)

 

Fontos tehát, hogy csupán divatból ne mondjunk le a tejtermékek fogyasztásáról. Ha laktóz intolleranciára gyanakszol, mindenképp konzultálj szakemberrel, és csak a pontos diagnózis felállítása után kezdd el a laktózmentes diétát. 

 

Erre figyelj a laktózmentes étrend kialakításánál

 

  • Egyre szélesebb választékban kaphatók laktózmentes tej és tejtermékek, amelyek fogyasztásával, ételkészítéshez történő felhasználásával megvalósítható a laktózszegény étrendben is a megfelelő kalcium ellátottság.
  • A laktózszegénység betartásának két megoldása lehetséges. Az egyik mód, hogy laktózmentes tejet és tejtermékeket vásárolsz, a másik pedig, hogy laktáz enzim tartalmú gyógyszertári készítményeket használsz tej és tejes étel fogyasztásakor.
  • Laktózintoleranciában alkalmazható, 2000 FCC (Food Chemicals Codex szerinti laktáz enzim egység) tartalmú rágótablettában lévő enzimaktivitás kb. 10 g tejcukor (amely kb. 2 dl tej elfogyasztásával egyenértékű) feldolgozásához elegendő.
  • A tejtermékek előállítása során tejcukortartalmuk csökken. Egyéni toleranciától függően az alacsony laktóztartalmú savanyított tejtermékek fogyaszthatók kisebb-nagyobb mértékben. A savanyított tejtermékek tejcukortartalma a beoltott mikroorganizmusoknak köszönhetően 20–40%-kal kevesebb, mint a tejé.
  • Szintén egyéni toleranciától függően a túró is fogyasztható, tejcukortartalma a savanyított tejtermékeknél is alacsonyabb. Ugyanígy a félkemény, kemény sajtok laktóztartalma is csökken az érlelési eljárások következtében.
  • A hosszú érlelési idejű sajtok gyakorlatilag laktózmentesek.
  • A növényi eredetű ”tejek” (szója-, a mogyoró, a kesudió-, a mandula-, a rizs-, a zab-, kókusztej) laktózmentesek, ezekkel is helyettesítheted a hagyományos tejtermékeket, de nem pótolhatod velük az állati eredetű fehérjét, és ezek tápanyag- és vitamintartalma is különbözik az állati eredetű tejétől. 
  • Tejcukrot nemcsak az élelmiszerek tartalmazhatnak, hanem az étrend-kiegészítők, homeopátiás készítmények és a gyógyszerek is.
  • A tejcukrot adalékanyagként a sütő-, édesipari, húsipari termékek, kész- és félkész ételek is tartalmazhatják, ezért fontos a termékek címke információnak figyelése

 

Napi fél liter tejet vagy annak megfelelő tejterméket szükséges elfogyasztani, hogy a napi kalcium szükségletünket biztosítsuk. 1 dl tehéntej kalciumtartalmával egyenértékű tejtermékek: 2-3 dkg sajt, 15 dkg tehéntúró (félzsíros), 3 dkg juhtúró, 0,9 dl tejföl (20%), 1 dl joghurt, kefír.


Forrás: MDOSZ hírlevél: Laktózintolerancia