Milyen sportot válassz?

Futás, súlyzós edzés vagy valami más? Esetleg ezek mind? Akkor fogod csak élvezni a mozgást, ha megfelelő sportot választasz. Azt tudtad, hogy különböző sportágak más-más hatással vannak az agyműködésre is? 

A rendszeres mozgás az egészséges életmód fontos része. A rendszeres mozgással nem csak tested pallérozod, hanem az agyműködésedet is fejleszted. Az intenzív mozgás ugyanis serkenti a véráramlást, így több oxigént és tápanyagot juttatva az agyhoz. 
Nem mindegy azonban, hogy milyen mozgásformát választasz. Egyre több kutatás világít rá arra, hogy különböző mozgásformák más-más agyi funkcióra vannak pozitív hatással.

 

Gyerekkorban bizonyos szellemi képességek (pl. koncentráció, szociális készség stb) fejlesztéséhez szakemberek sokszor speciális tornagyakorlatokat javasolnak, így dolgoztatva az agy különböző területeit. De már egy kiadós szaladgálás, foci- vagy RSG edzés is segíthet a koncentráció- és egyéb kognitív képességek javításában. Szintén jót tesz a fára mászás, vagy egy küzdősport elsajátítása.  

 

Te milyen típusú mozgást szeretsz?


Súlyzós edzés a hatékonyságért. 
Egyes kutatások eredményeképp kiderült, hogy azok, akik rendszeresen tartanak erősítő edzéseket, jobban teljesítenek a végrehajtó funkcióknál, mint a hatékony problémamegoldás, és könnyebben végeznek egyszerre több feladatot


Aerob mozgás a jó memóriáért
Állítólag azok, akik rendszeresen futnak, vagy végeznek egyéb aerob jellegű mozgást, jobban teljesítenek a különböző memóriateszteken, és könnyebben tanulnak, mint azok, akik ezt a mozgásformát nem űzik. 


Valószínűleg az az ideális, ha nem csak egy típusú mozgás mellett teszed le a voksod, hanem ötvözöd a kettőt. Így amellett, hogy fogékonyabb leszel az új dolgokra az aerob mozgás által, azokat a gyakorlatban is remekül fogod tudni hasznosítani, ha néha erősítesz is. 
 

Jó hír, hogy mindkét típusú mozgásformában megtalálhatod azt a sportágat, ami igazán szimpatikus.

  • Aerob mozgásformák például a futás, úszás, biciklizés, labdasportok, az evezés, a gyorsgyaloglás vagy a csoportos aerobic edzések is.
  • Az erősítő edzéseket pedig végezheted konditeremben, funkcionális edzőteremben vagy otthon, emellett léteznek eszközzel és eszköz nélkül végezhető gyakorlatok is.

 

Ha az otthoni edzést választod, olvasd el cikksorozatunkat, melyben otthoni gyakorlatokhoz adunk tippeket, és mutatunk edzésterveket

 

A sport hatása a lélekre


A sport persze nem csak az agyműködésre van pozitív hatással, hanem kitűnő feszültség levezető, stresszoldó, segít ellazulni, és mivel intenzív mozgás közben enforfin szabadul fel, növeli a boldogságérzetet is. Itt pedig mindenképp meg kell jegyeznünk, hogy ha kifejezetten a lelki kiegyensúlyozottság a cél, érdemes kipróbálnod a jógát is, ami nagyon hatékonyan segíthet ebben.

 

Nestlé tippünk
Ne feledd! A sportolás akkor lesz igazán hatékony, ha biztosítod hozzá szervezeted számára a megfelelő energiát. Ezért érdemes edzések előtt megenni egy finom Nestlé Fitness müzliszeletet. 

 

Forrás: 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3072565/
http://www.med.ubc.ca/reversing-cognitive-decline-through-resistance-training/