Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

Hozd mozgásba emésztőrendszeredet!

Miért pont kölest?

Házi savanyítás - Hagyomány és tudomány jótékony baktériumokkal

Készíts olyan finomságokat a családnak, melyek az emésztőrendszert is támogatják! Tudj meg többet a házi savanyítás jótékony hatásairól és lesd el tippjeinket!

Legtöbb háziasszony polcán lapul egy-egy kézzel írott savanyúságrecept a nagymamától örökölt recepteskönyv lapjai között. Napjainkban pedig reneszánszát éli a házi, természetes savanyítás, vagyis a zöldégek bakteriális fermentálása, engedj hát a csábításnak! A legkönnyebben savanyítható zöldségek közé tartozik a káposzta (fehér, vörös, kínai kel), és az uborka.

Frissítő savanykás-pikáns-sós ízével a savanyított káposzta minden egyes szála maga a megtestesült tudomány. Titka a savanyítási eljárásban, az ún. fermentálásban rejlik. Az eljárás lényege, hogy a savanyítás (a nyers zöldség sóban és folyadékban történő erjesztése) során a jótékony tejsavbaktériumok a zöldség saját cukortartalmával lépnek kölcsönhatásba, azokkal táplálkozva tejsavat hoznak létre. A lactobacillusok (tejsavbaktériumok) lényegében előemésztik az ételt – jelen esetben a választott zöldséget, különleges ízt, és könnyű emészthetőséget kölcsönözve nekik és megőrizve vitamintartalmukat.

Ahogy a mondás tartja: ahány ház, annyi szokás (és annyi recept), azonban a savanyításnak ahhoz, hogy megfelelően menjen végbe, van néhány alapszabálya:

  • A savanyításhoz szükséges eszközöket alaposan tisztítsd meg (ecettel öblítsd át) és hagyd teljesen, cseppmentesen megszáradni!
  • Előzőleg felforralt, aztán szobahőmérsékletűre visszahűtött vizet használj, ehhez add hozzá az alaplét, ha van! (Az alaplé a sóval átgyúrt zöldség leve)
  • 1 liter vízhez 1 evőkanál (kb. 20 g) sót használj! Vigyázz, a túl sok só elpusztítja a jó baktériumokat is!
  • A só, lehetőség szerint tengeri legyen, de semmiképp se jódozott, mert az ártalmas a jótékony baktériumokra.
  • Figyelj rá, hogy mindig tiszta eszközzel nyúlj bele az üvegbe, hogy romlást okozó baktériumok, kórokozók véletlenül se jussanak bele!
  • A sózott zöldséget rétegezve, jól nyomkodd bele a légmentesen záródó üvegbe úgy, hogy a folyadék teljesen ellepje és ne érje oxigén, mert akkor a jótékony baktériumok elpusztulnak. 

És hogy mitől igazán csodálatos ez a végtelenül egyszerű és egészséges tartósítási mód?

Ma már tudjuk, hogy a „népi bölcsesség” mögött rejlő biológiai és kémiai folyamatokkal azonos folyamat játszódik le emésztőrendszerünkben is. Az általunk elfogyasztott táplálékból származó egyes, ún. ballasztanyagok – a vízoldékony rostok - emésztetlenül jutnak el a vastagbélbe, ahol az ott élő jótékony baktériumok (mint a lactobacillusok és a bifidobaktériumok) tápanyagául szolgálnak és így segítik azok szaporodását. A ballasztanyagok segítségével a tápanyagokkal megfelelően ellátott hasznos baktériumok vitaminokat és zsírsavakat is termelnek. A rövid láncú zsírsavak erősítik a bél védelmi funkcióját, elősegítik a bélmozgást és szabályozzák a bélműködést.

Ezenkívül csökkentik a vastagbél pH-értékét, és így biztosítják a kívánt savas környezetet, amely gátolja a bélben nem kívánatos bakteriális törzsek szaporodását. Így állítva helyre a bélflóra „baktérium” egyensúlyát.

Nestlé tippünk
Speciális, gyógyászati célra szánt élelmiszerünk, a 100% növényi eredetű - vízoldékony guargumi rostot tartalmazó -, vény nélkül kapható, hosszú távon is fogyasztható OptiFibre® természetes megoldás a bélmotilitási zavarok (székrekedés, hasmenés) diétájában, és segít, hogy újra egyensúlyba hozzuk emésztőrendszerünket és helyreállítsuk bélflóránkat. Az OptiFibre® bármilyen hideg vagy meleg italban tökéletesen feloldható, vagy akár a lágy textúrájú, pépes ételekben is, anélkül, hogy azok ízét és állagát megváltoztatná.

Keresd a gyógyszertárakban! Tudj meg többet a www.optifibre.hu oldalon.

Fontos figyelmeztetés: orvosi ellenőrzés mellett alkalmazható. Gyermekeknek 3 éves kortól adható. Kizárólagos tápanyagforrásként nem alkalmazható.