Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

Mit tegyünk, hogy az emésztésünk utazáskor is sínen legyen?

Tartsd kontroll alatt az emésztésedet!

Étkezésben is divatosan 2020-ban?

Te is diétával kezdted az új évet? Nézzük meg egy kicsit részletesebben, mi áll a divatdiéták hátterében!

Van - e helye a divatdiétáknak a táplálkozásunkban?

December a várakozás időszaka. Mindezeken túl sürgés, forgás, készülődés az ünnepekre, mézeskalács-, süteménysütés, karácsonyi céges partik, vásárlás… Több étkezés, kevesebb mozgás és mégis rohanás. Karácsony és Szilveszter környékén egy kicsit megnyugszunk és jönnek a fogadalmak, vállalások. Januártól egészségesebben táplálkozom, vagy éppen gyorsan lefogyok, és februártól már beleférek a két számmal kisebb ruhába is.
Minden divatdiéta rövid távon eredményes, hiszen a diétázó kevesebbet eszik, és aki kevesebb energiát visz be, mint amennyit elhasznál, törvényszerűen veszíteni fog a súlyából.  Ám ezek a diéták nem tarthatók örökké és ha az ember visszatér a korábbi helytelen életmódjához, a kilók visszajönnek.

Le a szénhidrátokkal?

A divatdiéták többsége valamelyik tápanyag radikális megvonásán alapul. Vannak a fehérjedús, alacsony szénhidráttartalmú (low carb) diéták. Sok hölgy kedveli, hiszen bármennyi húst lehet enni, akár fél kg sült csirkét is, kicsi salátával…
Azonban hosszabb távon túlzott mennyiségű fehérjebevitel hatására fokozódik a kalcium kiürülése, amely a vese túlzott mértékű terhelését okozza. A sok fehérje is inzulintermelődést provokáló hatással rendelkezik. A low carb (LC) irányzatok 50 energia% alatti szénhidrát aránnyal tervezik az étrendet, ez egyes esetekben (very low carb – VLC) akár 20-30 g/nap alá is mehet. Ez hosszú távon felboríthatja a normál anyagcserét, a kevés rostbevitel székrekedést, lelassult emésztést, éhséget okozhat. Fáradság, ingerültség jelentkezik.

Lassan járj, tovább érsz!

Ez a fogyókúrára is igaz, és éppen ezért nem is kúrának nevezzük, hanem testtömeg csökkentésnek. Nem érdemes heti fél vagy 1 kilónál többet fogyni, mert a súlyvesztésnek akkor van csak értelme, ha a zsír tűnik el a testről, nem a víz és nem az izom. 7 000 kilokalóriát kell elégetni ahhoz, hogy fogyjunk 1 kg-ot zsírtömegből. Aki koplal, az izmaiból veszít leginkább, ez pedig egyetlen diétázónak sem lehet célja. 

A legfontosabbak az alapok!

Ha diétát választunk, fontos, hogy ha divatos is, de egyénre szabott legyen. Ahogy a háznál is lényeges a jó alap, ugyanígy van ezzel a szervezetünk is. Ha nem akarunk gyorsan és többet visszahízni, lényeges, hogy a napi energiabevitel ne menjen az alapanyagcserénk alá. Az alapanyagcsere a szervezet életfunkcióinak fenntartásához szükséges minimális energia, vagyis ennél kevesebbet nem szabad fogyasztani, hiszen ez a létfenntartáshoz, az alapműködéshez kell. Az alapanyagcserét elsődlegesen a nem, a testtömeg, a testösszetétel, valamint az életkor befolyásolja, vagyis mindenkinél más és más. Értéke az életkort, illetve a nemet számításba vevő képlettel becsülhető meg. A jól összeállított testtömeg csökkentő étrend hosszú távra szól, amelyben minden tápanyagnak helye van, változatos, nem a koplaláson alapul, finom és egészséges. Ez egyszerűnek tűnik, de az ördög és a rejtett kalóriák a részletekben rejlenek, ezért érdemes legalább egyszer dietetikussal konzultálni (amennyiben nagyobb súlyvesztést tervezünk, úgy több alkalommal). 2-3 kg-nál nagyobb fogyást tervezők esetében időnkénti testösszetétel vizsgálatot célszerű elvégezni és kielemezni. Mindezeken túl nemcsak az energia bevitelt kell csökkenteni, hanem a leadást fokozni, vagyis rendszeresen mozogni. Mindenki megtalálhatja a neki örömöt is okozó mozgásformát, ami előbb vagy utóbb endorfinokat is felszabadít. 

Ha nem csak egy szezonra szeretnénk divatosak lenni, akkor inkább a lassúbb, de eredményesebb és tartósabb, dietetikus által kontrollált étrendet válasszuk, rendszeres mozgással kombinálva.  

 

Nestlé tippünk
Tedd mérlegre a napi menüd! Játékos Nestlé MenüMérleg alkalmazásunkmegmutatja neked, hogy a napközben elfogyasztott étel-ital mennyisége hogyan viszonyul az optimálishoz. Jó kiindulási alap lehet, ha jobban odafigyelnél étrended összetételére.

 

Az értékes gondolatokat köszönjük szakmai partnerünknek, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének.