Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

Rántsuk le a leplet a nátrium-glutamátról!

Cukrok, és szerepük

Tények a zsírokról

Tudod mi a különbség a zsír és az olaj között? Hogy a zsírból is lehet túl keveset fogyasztani vagy, hogy miért nem jó szűz olajokban sütni? Érdekes zsíros tényeket fűztünk csokorba.

 

  • A magyar felnőtt lakosság energiabevitelének jelentős részét a zsiradékok adják, közülük pedig a telített zsírsavak (pl. sertészsír, vaj) bevitele jóval meghaladja a javasolt mennyiséget. Hazai kutatás kimutatta, hogy bár mi magyarok tisztában vagyunk vele, hogy a sertészsír nagy mennyiségben egészségtelen, mégis többet fogyasztunk belőle, mint mások.*
  • Az „olaj” szobahőmérsékleten folyékony halmazállapotú zsiradékot jelent, míg a „zsír” szobahőmérsékleten szilárd halmazállapotú.
  • A növényi eredetű olajok bár kedvezőbb zsírsav összetételűek, mint általában az állati eredetű zsírok, de ugyanannyi energiát tartalmaznak, ezért fontos, hogy a telítetlen zsírsavakban gazdag olajok felhasználási mennyiségével is óvatosan bánjunk. 1 gramm zsír kb. 9 kilokalóriát (9 kcal) tartalmaz.
  • Egészségügyi kockázattal jár az is, ha a zsírból túl keveset fogyasztunk. Az elégtelen zsírfogyasztás bőrszárazságot, a zsírban oldódó vitaminok elégtelen felszívódását vagy akár a hormonháztartás zavarát is okozhatja. 
  • A zsírok az ételekben nemcsak energiahordozók, hanem a bennük oldódó ízanyagok révén segítenek kiemelni az ételek ízét, valamint felelnek az étel szerkezetéért is..  
  • A növényi olajokat érdemes hűvös, fénytől védett helyen tartani, különösen felbontás után, mert fény és oxigén hatására könnyebben avasodnak, és E-vitamin tartalmuk is csökken.
  • Salátakészítéshez hidegen sajtolt növényi olajokat (pl. extra szűz olívaolaj, tökmag- és dióolaj) használni, mert ezekben nagyobb a többszörösen telítetlen zsírsavak aránya, mint a finomított társaikban. Fontos megjegyezni, hogy a hidegen sajtolt növényi olajok hőre érzékenyebbek, transz-zsírsavképzésre és oxidációra hajlamosabbak, ezért használatuk elsősorban hideg ételekhez javasolt.
  • A sütőolaj hőmérséklete és a sütési idő hossza is nagyon fontos. Ha nem melegíted fel eléggé az olajat, és sokáig sütöd benne az ételt, az megszívja magát olajjal, így az étel zsíros, nehéz lesz. Viszont arra is vigyázz, hogy sütésnél az étolajat ne hevítsd túl nagy hőmérsékletre (ne füstöljön), mert ilyenkor már olyan anyagok szabadulhatnak fel belőle, amik károsak lehetnek az egészségre. Háromnál többször ne használd újra az olajat!
Mi a Nestlénél, a termékfejlesztés során igyekszünk a hazai zsírfogyasztás jellemzőit figyelembe venni. A túlzott telített zsírsav bevitel elkerülése érdekében ezért   2014-2017 között a MAGGI kockák telített zsírsav-tartalmát átlagosan 23%-kal csökkentettük.

*TÉT Platform - Táplálkozási Ismeretek Kutatás 2016
Forrás: MDOSZ hírlevelek