Szerinted zsír a zsír?

Teszt
Szerinted zsír a zsír?
A hagyományos magyar konyha igen sokat használja. Van belőle telített és telítetlen is, állati és növényi… Töltsd ki tesztünket, és kisül belőle, képben vagy-e a zsírokat illetően…

Szerinted van –e szüksége az emberi szervezetnek zsiradék fogyasztásra?

  • Nem, mert csak hízik tőle az ember.
  • Egy minimális mennyiségre szükség van a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához.
  • Igen, a mértékletes zsírfogyasztás fontos, hiszen amellett, hogy energiaforrások, a zsiradékok vitaminok és más tápanyagok hordozói, valamint fontosak a hormon-és hőháztartásunk szempontjából is.

Mit gondolsz, a nemzetközi (WHO) ajánlás szerint, ha kiegyensúlyozottan táplálkozol, a napi energiaszükséglet fedezéséhez milyen arányban érdemes fogyasztani az alábbi tápanyagokat?

  • Max. 25% szénhidrát, min. 50% fehérje, max. 20% zsír
  • Min. 50% szénhidrát, min. 10-15% fehérje, max. 30% zsír
  • Max. 35% szénhidrát, min. 30% fehérje, min. 30% zsír

Miért érdemes odafigyelni, hogy milyen a telített vagy telítetlen zsírsavak aránya az ételben, amit fogyasztasz?

  • Azért, mert a telített zsírsav tele van vitaminnal.
  • Azért, mert a túlzott telített zsírsav bevitel növeli a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát.
  • Azért, mert a telítetlen zsírsav fogyasztása segít a fogyásban.

Melyik sorrend a helyes, ha a zsiradékokat telített zsírsav tartalmuk alapján növekvő sorrendbe szeretnéd állítani?

  • repceolaj, lenmagolaj, napraforgóolaj, olívaolaj, sertészsír, vaj, kókuszolaj
  • repceolaj, olívaolaj, kókuszolaj, lenmagolaj, vaj, napraforgóolaj, sertészsír
  • olívaolaj, kókuszolaj, lenmagolaj, vaj, napraforgóolaj, repceolaj, sertészsír

Szerinted mi jellemző a magyarok zsírfogyasztására a WHO által megadott iránymutatás alapján?

  • Húst, hússal… Tehát az ajánlott mennyiséghez képest jóval több fehérje és zsírfogyasztás jellemző a magyarok táplálkozására.
  • Az ajánláshoz képest túl sok zsírt fogyasztunk, míg a szénhidrát és fehérje bevitel nagyjából megfelel az ajánlott mennyiségnek.
  • A zsírfogyasztás az ajánlásnak megfelelő, a szénhidrát aránya viszont jóval az ajánlott fölött van, köszönhetően a sok fehérkenyér és tésztafogyasztásnak.

Szerinted szabad –e többször felhasználni a sütőolajat?

  • Nem, az undorító.
  • Igen, ha leszűröm sütés után, és időnként öntök hozzá friss olajat is, akkor bármeddig használható.
  • Igen, ha leszűröm sütés után, fajtától függően maximum 3-szor érdemes felhasználni.

Melyik állítás igaz?

  • Hidegen sajtolt olajat (pl. szezámolaj, lenmagolaj) leginkább nyersen, salátákhoz ajánlott fogyasztani, mert alacsony az égésfokuk, emiatt könnyen megégnek, ami káros az egészségre.
  • Ha szezámolajjal sütök, akkor sok minőségi tápanyagot juttatok a szervezetembe, így könnyebben tudom a kiegyensúlyozott táplálkozást követni.
  • Hidegen sajtolt olajok (pl. szezámolaj, lenmagolaj) használata a nemzetközi receptekhez ajánlott, így a sült és nyers ételek is különleges, mediterrán zamatot kapnak.

Melyik állítás hamis?

  • Az olajos magvak vitamintartalma nagyon magas, ráadásul növényi eredetűek és kalóriatartalmuk is alacsony, ezért bőséges fogyasztásuk javasolt.
  • Az olajos magvak, bár 40-60%-ban zsiradékot tartalmaznak, arányaiban magas a telítetlen zsírsav tartalmuk. Érdemes beilleszteni őket a kiegyensúlyozott étrendbe, de fontos, hogy a mértékletességet szem előtt tartsuk.
  • Bár az olajos magvak fogyasztása vitamin- és telítetlen zsírsav tartalmuk miatt javasolt, csak mértékkel érdemes őket enni, viszonylag magas kalóriaértékük miatt.

Figyelsz –e otthon arra, hogy alacsonyabb zsiradék tartalmú ételeket fogyassz?

  • Nem, számomra ez nem kifejezetten fontos
  • Igen, mindig sovány alapanyagokat használok, mind a tejtermékek, mind a húsok terén.
  • Igen, általában odafigyelek arra, hogy alacsony zsírtartalmú termékeket vegyek, de néha azért becsúszik egy-egy zsírosabb falat.

Figyelsz –e arra, hogy főzéskor csökkentsd a felhasznált zsiradék mennyiségét?

  • Nem, ez számomra nem kifejezetten fontos.
  • Igen, a telített zsírok helyett növényi olajokat használok.
  • Igen, igyekszem olyan konyhai technikákat alkalmazni, mint pl. a sütőzacskó, párolás vagy a wokban sütés, amikkel csökkenthetem a felhasznált zsiradék mennyiségét.
fattest
On
Off
0-0-1
0-1-0
0-1-0
1-0-0
0-1-0
0-0-1
1-0-0
1-0-0
0-1-1
0-0-1
8
5
Off
Off
Off