Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

Erre csörög a dió, arra meg a mogyoró

Tedd félre kicsit a fehér lisztet! 1. rész

A paradicsom négy élete

Szereted a paradicsomot? Nagyon? Finom is! Nyersen, salátába, levesnek, szósznak vagy akár pizzán fogyaszthatod. Utána jártunk mi történik a paradicsommal, miközben felhasználod.

Paradicsom nyersen

A paradicsom rostban, tápanyagokban gazdag, remek C-vitamin forrás (100 grammban kb. 7-25 mg C-vitamin van*, egy átlagos felnőtt számára a napi 80 mg az ajánlás). Sokféle B-vitamint tartalmaz, és kitűnő ásványianyag forrás is (pl.: kálium, magnézium). A paradicsomot a benne található likopinnak köszönhetően szerepet játszhat a koszorúér-megbetegedések és az érelmeszesedés megelőzésére. 

Mi is az a likopin? A likopin egy nagyon hatékony antioxidáns, amelynek védő hatása lehet  egyes daganatos megbetegedések, valamint a szürkehályog kialakulása kapcsán. Jó tudni, hogy a vitaminokkal ellentétben hő hatására nem elbomlik, hanem még jobban hasznosul a szervezetünkben!

 

Paradicsom a mélyhűtőből

Mivel paradicsomot egész évben kaphatsz a boltokban, felmerül a kérdés, minek fagyasztani? A tartósítási eljárások közül ezzel a módszerrel őrzi meg legjobban a vitamin tartalmát.
Ha van nagyobb mélyhűtő kapacitásod és konyhakerted, akkor esetleg érdemes megfontolni, hogy a befőzés mellett, fagyassz is valamennyi paradicsomot, amit később főzésnél felhasználhatsz. 


Paradicsom, sütve-főzve, befőzve

Ha nem a likopin bevitel lebeg a szemed előtt, akkor is nehéz lenne elképzelni akár a hazai, akár a nemzetközi konyhát paradicsom nélkül. A paradicsomnál ráadásul, ha megfőzöd vagy akár befőzöd télire, meglehet az a jó érzésed, hogy a vitamin tartalmának jelentős részét ugyan elveszted, de az értékes likopinból így sokkal több kerül majd az asztalra!

 

Míg a nyers paradicsom 10 dkg-jában 2,57 mg likopin van, addig a megfőtt paradicsom 10 dkg-ja már 3,04 mg-t tartalmaz. Kapaszkodj meg! A szárított paradicsomból ugyanennyi 45,9 mg-t tartalmaz.**

 

A remek szárított paradicsom

A szárítással tartósított élelmiszerek a folyamat során jelentősen veszítenek víztartalmukból. Így energia és tápanyag tartalmuk a tömegükhöz viszonyítva megnő (igen, a kalóriatartalmuk is!). Hétköznapi nyelven töményebbek lesznek. A paradicsom és a likopin kapcsán azonban nem csak ez befolyásolja a kiugróan magas számokat. A likopin hőkezelés hatására könnyebben hasznosulóvá válik. Így hát a szárított paradicsomot nem csak azért éri meg megkóstolni, mert nagyon finom!
Ha házilag szeretnél a szezonban napon szárított paradicsomot kóstolni, akkor nézd meg kapcsolódó szárításról szóló cikkünket

 

*Forrás: Hazai tápanyagtáblázatok (Dr. Biró György 1999., Rodler Imre 2005., 2008.) és USDA adatok alapján
https://www.ogyei.gov.hu/nrv_es_ul_ertekek/

**Forrás: https://www.usda.gov/