Beszédes csomagolás

Így csomagolunk mi

Tippek gluténmentes étrend kialakításához

Mit ehetsz és mit nem? Mire figyelj, hogy így is kiegyensúlyozottan tudj táplálkozni? 

A cöliákiában általában kizárólag a gluténmentességre ügyelünk, pedig a kiegyensúlyozott táplálkozás irányelveit ugyanúgy be kellene tartani. A gluténmentes étrend leggyakrabban élelmirostban szegény, a kevés zöldség-, gyümölcs- és gluténmentes, teljesőrlésű gabonakészítmény fogyasztása miatt.

 

Így lehet rostban gazdag a gluténmentes étrend
 

  • Fogyassz megfelelő mennyiségű, azaz napi 60-80 dkg zöldséget, gyümölcsöt! 
  • Használj gluténmentes, barna kenyérlisztkeverékeket!
  • Válassz gluténmentes magos kenyereket, puffasztott barnarizst, olajos magvakat! 
  • Dúsíthatod az ételeket útifű maghéjjal is.

 
Amit biztosan nem fogyaszthatsz, azok a búza, árpa, rozs, tönkölybúza és kamut felhasználásával készült ételek, de jó, ha tudod, hogy a sör is tartalmaz glutént.

A diéta megvalósításában az a nehézség, hogy a hagyományos élelmiszerek nagy része vagy gluténtartalmú alapanyagból készült, vagy adalékként tartalmazza azt, vagy szennyeződhet gluténnal az előállítás, szállítás, tárolás, feldolgozás  során, így folyamatos tájékozódást igényel, hogy tudjuk mely cég mely termékcsoportjábólból mit vásárolhatunk meg. 

 

Erre érdemes odafigyelni
 

  • A húskészítmények, zöldségkészítmények, gyümölcskészítmények, a savanyított tejtermékek, tejdesszertek, zsiradékok, félkész- és késztermékek, édesipari termékek, alkoholos italok tartalmazhatnak glutént, ezért ezek vásárlásakor légy körültekintő.
  • A gluténtartalom megjelölése kötelező az élelmiszereken, valamint az étlapokon, ez segítséget nyújthat, ha bizonytalan vagy.  
  • A "gluténmentes" megjelölést akkor lehet alkalmazni, ha az élelmiszer gluténtartalma  nem több mint 20 mg/kg a végső fogyasztó számára árusított élelmiszerre vonatkoztatva.
  • A felelős élemiszer-vállakozások a jogszabályi kötelezettségen túl nemcsak a gluténtartalmú komponensekre hívják fel a figyelmet az összetevők között a termékek csomagolásán, hanem az önkéntes jelölés részeként a keresztszennyezőként jelen lévő anyagokra is.
  • A gluténmentesség kérdése nem csak az élelmiszereket érinti, az étrend-kiegészítők és gyógyszerek is tartalmazhatnak glutént.

 

Így helyettesítheted a búzát

 

A gluténmentes étrendben a búza helyettesítése a legnehezebb feladat, hiszen a magyar táplálkozásban szinte nélkülözhetetlen alapanyag.

A búza helyettesítésére  általában a rizs, burgonya, kukorica, szója, cirok, köles, hajdina, quinoa, amarant, bab, szezámmag, sárgaborsó, manióka, agar-agar, nyílgyökér, szentjánoskenyérfa-magliszt, lupinus liszt, tápióka készítményei alkalmasak.

 

A búza helyettesítésére  általában a rizs, burgonya, kukorica, szója, cirok, köles, hajdina, quinoa, amarant, bab, szezámmag, sárgaborsó, manióka, agar-agar, nyílgyökér, szentjánoskenyérfa-magliszt, lupinus liszt, tápióka készítményei alkalmasak.

Nagyon sok élelmiszerboltban kaphatók már a diéta megvalósításában nélkülözhetetlen gluténmentes termékek, mint például a gluténmentes kenyérporok, lisztek, pékáruk  és száraztészták.

 

Ezeket bátran fogyaszthatod


Naponta használt nyersanyagaink közül sok természetesen gluténmentes, ilyenek például:

  • nyers gyümölcsök, zöldségek
  • tej
  • tőkehúsok
  • vaj
  • növényi olajok
  • olajos magvak
  • korábban felsorolt gabonafélék
  • kukorica, hüvelyesek
A gluténmentes étrendben nem kell lemondanod a finom reggeli gabonapelyhekről! A Nestlé Corn Flakes  gluténmentes kukoricapehely 3 féle ízben is kapható (natúr, mézes-földimogyorós, csokoládés), így változatossá teheted vele a reggelit. Mellé pedig nyugodtan megihatsz egy bögre NESQUIK kakaóitalt.  

 

Forrás: MDOSZ hírlevél A cöliákiáról és a gluténmentes étrendről