Élelmi rostok az étrendben

Fontos tények a reggeliről és a reggelizésről

Teljes értékű gabonák - rostok az egészséges étrendben

Miért olyan fontos a teljes értékű gabonák fogyasztása? Mennyi szerepeljen a kiegyensúlyozott étrendben?

A teljes értékű gabonák tartalmazzák a gabona mind a három részét, a korpát, csírát és a magbelsőt is. A korpa jelentős rostforrás, ezentúl gazdag ásványi anyagokban, vitaminokban (például: a vas, cink, magnézium vagy a foszfor és a B2- és B3-vitaminok). 

 

Teljes értékű gabonát tartalmazó terméknek azokat nevezzük, amelyekből 30 g legalább 8 g teljes értékű gabonát tartalmaz. Például a teljes kiőrlésű kenyerek és pékáruk, egyes gabona-, és reggelizőpelyhek, teljes kiőrlésű tészták, vagy a barna rizs.


Kutatások kimutatták, hogy a napi 3-5 adag teljes értékű gabonát tartalmazó étrend csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések rizikóját. Ezen kívül a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát 21-30%-ban csökkentik.

1 adagnak egy szelet teljes kiőrlésű kenyér, 10 dkg barna rizs, 3 evőkanál teljes értékű gabonát tartalmazó gabonapehely, 4-5 db korpás keksz felel meg.