Élelmi rostok az étrendben

Fontos tények a reggeliről és a reggelizésről

Mire jók a rostok?

A rostoknak kiemelkedőek az élettani hatásai, és a kiegyensúlyozott étrend fontos összetevői. Itt az ideje, hogy összefoglaljuk, mik is azok a rostok, és miért olyan hasznosak

Élelmi rostnak nevezzük a táplálékokban lévő összetett szénhidrátokat és a lignint, amely ellenáll az emésztőenzimeinknek. 


Táplálkozásunkban az élelmi rostok elsődleges forrásai a teljes értékű gabonák, hüvelyesek, zöldségek és a gyümölcsök. Ezen kívül ezeket a jótékony összetevőket a diófélék és olajos magvak is nagy mennyiségben tartalmazzák. Az élelmi rostok rendszeres fogyasztásának számos jótékony hatása van szervezetünkre.

A nem megfelelő rostfogyasztás emésztési problémákhoz és elhízáshoz vezethet, ami nem csak a felnőttek problémája. Ma Magyarországon minden 5. gyermeket érint!


Miért érdemes odafigyelni a megfelelő rostfogyasztásra?

  • A rostok segítik a nap folyamán az egyenletes vércukorszint fenntartását, így a megfelelő szellemi- és fizikai teljesítményt.
  • Nagy duzzadóképességüknek köszönhetően sok folyadékot tudnak magukba szívni, így étkezéskor nagyobb és azt követően elhúzódóbb teltségérzetet eredményeznek, ezáltal az ideális testtömegünk megtartásában is szerepet játszhatnak.
  • Gátolják a koleszterin és az epesavak bélből történő felszívódását is, így csökkentik a vér koleszterinszintjét.
  • Egyes rostféléket a bélflóra és a bélbolyhok egészségéhez is hozzájárulnak.
  • Hozzájárulnak a székrekedés megelőzéséhez is, mivel növelik a széklet tömegét és gyorsítják a bélműködést.