5 tuti tipp, hogy ne szomjazz meg!

OKOSTÁNYÉR a kiegyensúlyozott életmódhoz

Így kezdd az újévi étrend váltást

A legnépszerűbb újévi fogadalmak egyike a testsúly csökkentése. Nem mindegy azonban, hogyan kezdesz hozzá. 

Az ünnepi kilengések után nem szabad azonnal drasztikus változást bevezetni. Ez ideig-óráig működhet, aztán hirtelen égető vágyat fogsz érezni egy kis bűnözéshez, ahonnan pedig nem lesz megállás. 

Fogalmazd át a célkitűzést, határozd meg a módszert! A hangsúly legyen a kiegyensúlyozott étrenden és a sportos élet kialakításán. Ez a két módszer együttesen tartós eredményhez vezethet.

  1. A szervezeted nem fogja értékelni, ha valamilyen tápanyagot teljesen megvonsz tőle. Ezért fontos a kiegyensúlyozott és mértékletes táplálkozás. Egyél szénhidrátot, zsiradékokat, fehérjét, gyümölcsöt, zöldséget, de mindent mértékkel. 
  2. Figyeld meg, hogy mi az, amiből túl sokat eszel, és nem tesz jót. Édesszájú vagy, és egy napot se bírsz ki esti süti nélkül? Vagy mindenhez kenyeret eszel? Netán túl sok cukros üdítőt iszol? Amint felismered, hol tolódtak el az arányok, könnyebb lesz azokat fokozatosan a megfelelő irányba billenteni. Erre hasznos módszer lehet, ha étkezési naplót vezetsz, melyből rádöbbenhetsz, hogy hol is szoktad elrontani a diétád.
  3. Rost, rost, rost. A rostdús alapanyagok a kiegyensúlyozott étrendet követők és a fogyni vágyók legjobb barátai. Mivel a rostos ételek egyensúlyban tartják a vércukor szintet, elkerülheted vele a hirtelen farkas éhséget, ezáltal a falási rohamokat. Ráadásul kisebb mennyiség is eltelít, úgyhogy rögtön segít az adagok csökkentésében, ezen felül segíti az emésztést is, illetve segíti a koleszterinszint csökkentését. Zabkása vagy chia puding reggelire egy kevés gyümölccsel például remek napindító.
  4. Fő a rendszeresség. Ha azt hiszed, hogy egy-egy étkezés kihagyása segít a fogyásban, tévedsz. Ettől szervezeted azt fogja érezni, hogy megvonod tőle a táplálékot, ezért a következő étkezésnél többet fog elraktározni, hogy felkészüljön a nehezebb időkre. Ráadásul a teljesítőképességednek és a hangulatodnak se tesz jót ez a módszer. Egyél naponta ötször keveset. Az uzsonna vagy tízórai lehet például egy marék dió vagy egy darab alma.
  5. Gyümölcslevet mértékkel! A gyümölcsök vitamin- és rosttartalmuk miatt nagyon fontosak, azt azonban érdemes szem előtt tartani, hogy magas cukortartalmuk miatt a gyümölcsös üdítők fogyasztását nem érdemes túlzásba vinni, ha pedig ilyet iszol, válaszd a 100%-osat, és fogyaszd mértékkel.
  6. Ne feledkezz meg a vízről!  Egyrészt azért, mert a megfelelő vízfogyasztás nélkülözhetetlen a szervezet számára, másrészt pedig azért, mert sokszor, amikor éhesnek érezzük magunkat, valójában csak szomjasak vagyunk. Ráadásul, ha evés előtt iszol egy nagy pohár vizet, eltelít egy kicsit, így kevesebb étel fog beléd férni.