Szerinted zsír a zsír?

A hagyományos magyar konyha igen sokat használja. Van belőle telített és telítetlen is, állati és növényi… Töltsd ki tesztünket, és kisül belőle, képben vagy-e a zsírokat illetően…

Szerinted van –e szüksége az emberi szervezetnek zsiradék fogyasztásra?

Nem, mert csak hízik tőle az ember.
Egy minimális mennyiségre szükség van a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához.
Igen, a mértékletes zsírfogyasztás fontos, hiszen amellett, hogy energiaforrások, a zsiradékok vitaminok és más tápanyagok hordozói, valamint fontosak a hormon-és hőháztartásunk szempontjából is.

Mit gondolsz, a nemzetközi (WHO) ajánlás szerint, ha kiegyensúlyozottan táplálkozol, a napi energiaszükséglet fedezéséhez milyen arányban érdemes fogyasztani az alábbi tápanyagokat?

Max. 25% szénhidrát, min. 50% fehérje, max. 20% zsír
Min. 50% szénhidrát, min. 10-15% fehérje, max. 30% zsír
Max. 35% szénhidrát, min. 30% fehérje, min. 30% zsír

Miért érdemes odafigyelni, hogy milyen a telített vagy telítetlen zsírsavak aránya az ételben, amit fogyasztasz?

Azért, mert a telített zsírsav tele van vitaminnal.
Azért, mert a túlzott telített zsírsav bevitel növeli a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát.
Azért, mert a telítetlen zsírsav fogyasztása segít a fogyásban.

Melyik sorrend a helyes, ha a zsiradékokat telített zsírsav tartalmuk alapján növekvő sorrendbe szeretnéd állítani?

repceolaj, lenmagolaj, napraforgóolaj, olívaolaj, sertészsír, vaj, kókuszolaj
repceolaj, olívaolaj, kókuszolaj, lenmagolaj, vaj, napraforgóolaj, sertészsír
olívaolaj, kókuszolaj, lenmagolaj, vaj, napraforgóolaj, repceolaj, sertészsír

Szerinted mi jellemző a magyarok zsírfogyasztására a WHO által megadott iránymutatás alapján?

Húst, hússal… Tehát az ajánlott mennyiséghez képest jóval több fehérje és zsírfogyasztás jellemző a magyarok táplálkozására.
Az ajánláshoz képest túl sok zsírt fogyasztunk, míg a szénhidrát és fehérje bevitel nagyjából megfelel az ajánlott mennyiségnek.
A zsírfogyasztás az ajánlásnak megfelelő, a szénhidrát aránya viszont jóval az ajánlott fölött van, köszönhetően a sok fehérkenyér és tésztafogyasztásnak.

Szerinted szabad –e többször felhasználni a sütőolajat?

Nem, az undorító.
Igen, ha leszűröm sütés után, és időnként öntök hozzá friss olajat is, akkor bármeddig használható.
Igen, ha leszűröm sütés után, fajtától függően maximum 3-szor érdemes felhasználni.

Melyik állítás igaz?

Hidegen sajtolt olajat (pl. szezámolaj, lenmagolaj) leginkább nyersen, salátákhoz ajánlott fogyasztani, mert alacsony az égésfokuk, emiatt könnyen megégnek, ami káros az egészségre.
Ha szezámolajjal sütök, akkor sok minőségi tápanyagot juttatok a szervezetembe, így könnyebben tudom a kiegyensúlyozott táplálkozást követni.
Hidegen sajtolt olajok (pl. szezámolaj, lenmagolaj) használata a nemzetközi receptekhez ajánlott, így a sült és nyers ételek is különleges, mediterrán zamatot kapnak.

Melyik állítás hamis?

Az olajos magvak vitamintartalma nagyon magas, ráadásul növényi eredetűek és kalóriatartalmuk is alacsony, ezért bőséges fogyasztásuk javasolt.
Az olajos magvak, bár 40-60%-ban zsiradékot tartalmaznak, arányaiban magas a telítetlen zsírsav tartalmuk. Érdemes beilleszteni őket a kiegyensúlyozott étrendbe, de fontos, hogy a mértékletességet szem előtt tartsuk.
Bár az olajos magvak fogyasztása vitamin- és telítetlen zsírsav tartalmuk miatt javasolt, csak mértékkel érdemes őket enni, viszonylag magas kalóriaértékük miatt.

Figyelsz –e otthon arra, hogy alacsonyabb zsiradék tartalmú ételeket fogyassz?

Nem, számomra ez nem kifejezetten fontos
Igen, mindig sovány alapanyagokat használok, mind a tejtermékek, mind a húsok terén.
Igen, általában odafigyelek arra, hogy alacsony zsírtartalmú termékeket vegyek, de néha azért becsúszik egy-egy zsírosabb falat.

Figyelsz –e arra, hogy főzéskor csökkentsd a felhasznált zsiradék mennyiségét?

Nem, ez számomra nem kifejezetten fontos.
Igen, a telített zsírok helyett növényi olajokat használok.
Igen, igyekszem olyan konyhai technikákat alkalmazni, mint pl. a sütőzacskó, párolás vagy a wokban sütés, amikkel csökkenthetem a felhasznált zsiradék mennyiségét.
Készen vagyok
Nyisd ki a Nestlét!
Keresd fel tematikus oldalunkat is, ahol további teszteket és cikkeket találsz a kiegyensúlyozott táplálkozás témakörben. Kattints!