Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

Tedd félre kicsit a fehér lisztet! 1. rész

Cukrok, és szerepük

Természetes vagy hozzáadott cukor?

Tudod mi a különbség? Lehet –e, szabad -e egyáltalán cukormentesen étkezni? Mire érdemes figyelni?

 

A cukor nélkülözhetetlen többek között az agy és az izomműködés szempontjából. Mértékletes fogyasztása tehát szükséges a szervezet megfelelő működésének biztosításához.

 

Természetes vagy hozzáadott cukor?

A cukrok forrását tekintve megkülönböztetünk az ételekben, feldolgozott élelmiszerekben természetesen előforduló cukrokat, valamint az ételek készítésekor az alapanyagokhoz hozzáadott cukrokat.

Cukor természetes formában előfordul többek között a gyümölcsökben, zöldségekben, mézben, valamint a tejtermékekben is. A maltóz pedig a maláta természetes szénhidrátja. 


 

Hozzáadott cukrok közé soroljuk a répacukrot, nádcukrot, mézet, a különféle szirupok és nem 100%-os gyümölcslevek cukortartalmát is.


A hozzáadott cukrok leggyakoribb forrásai: édességek, cukorkák, cukrászsütemények, pékáruk, cukros üdítők, szörpök, energiaitalok, cukrozott gyümölcsjoghurtok, tejdesszertek..
Olyan feldolgozott élelmiszereknek (pl. salátaöntetek, szószok, konzervek, ketchup, majonéz) is lehet hozzáadott cukortartalma, amikről első ránézésre nem is gondolnánk, ezért vásárláskor mindenképp érdemes megnézni a termék címkéjét, amin a gyártók feltüntetik többek között a cukortartalmat is.
 

A hozzáadott cukrot az összetevők között keresd, ugyanis a tápérték táblázatban feltüntetett „szénhidrát-amelyből cukrok” sorban szereplő adat a termék teljes cukortartalmát, azaz a hozzáadott és a természetes cukortartalmat együttesen jelenti.

 


A legutolsó országos reprezentatív táplálkozási felmérés (OTÁP 2014) eredményei alapján a hozzáadott cukorfogyasztás majdnem felét (49%) a cukrozott italok fogyasztása adja. Ennél kisebb, de jelentős arányban járultak hozzá a hozzáadott cukorfogyasztáshoz a tartósított gyümölcs- és zöldségkészítmények (15%), az édességek, a hozzáadott cukortartalmú tejtermékek (10%), valamint az édes pékáruk.


Mire jó a hozzáadott cukor?


Az ételek, élelmiszerek elkészítésekor elsődlegesen íze miatt használjuk, hiszen utóíz nélkül édes ízt biztosít. Emellett a cukornak számos egyéb funkciója is van.

  • kiemeli az ízeket
  • állagot, textúrát és színt ad
  • természetes módon tartósít 

Így például egy sütemény tésztájában nem csak íze miatt használjuk, hanem szükség van rá állaga, miatt is. Ha pedig természetes módon szeretnénk tartósítani, a lekvárokból sem hagyható ki.
Bár léteznek cukrot helyettesítő szerek, olyan, amely a cukor minden funkcióját tudná pótolni, nincs. Ezért vannak olyan receptúrák, melyekből a cukor nem hagyható ki.