Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

6 dolog, amire figyelj, hogy elkerüld az emésztési panaszokat

Erre csörög a dió, arra meg a mogyoró

Mi számít egy adagnak?

Ha valami nagyon ízlik, előfordul, hogy többet eszünk belőle a kelleténél. A helyes arányok megtalálásához segítségül szolgál, ha az élelmiszercímkén a gyártó megjeleníti a javasolt adagot.

Ideális esetben a csomagolásról kiderül, hogy a kiválasztott termékből mekkora mennyiség tekinthető egy javasolt adagnak, illetve hogy ennek energia- és tápanyagmennyisége hány százalékát teszi ki a napi referencia beviteli értéknek (Reference Intake, RI). 

A napi referencia beviteli értékeket egy átlagos fizikai aktivitású és energiaszükségletű felnőtt nőre vonatkoztatva állapította meg az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság, amelyekhez viszonyítva szerepelnek az élelmiszercímkén látható energia- és tápanyagmennyiségek százalékban kifejezve: Energia 8400 kJ/ 2000 kcal, összes zsír 70 g, telített zsírsavak 20 g, szénhidrát 260 g, cukrok 90 g, fehérje 50 g, só 6 g.  

 

Fontos tisztában lenni azzal, hogy ezek az értékek mindössze tájékozódási pontként szolgálnak, hiszen az energia- és tápanyagszükséglet egyénenként különböző.

 

Íme, egy példa:
Teljes értékű gabona felhasználásával készült gabonapehely egy adagja 30 g (kb. 5 evőkanál mennyiség), melynek energiatartalma 116 kcal, ami 6%-a egy átlagos felnőtt számára javasolt napi energiabevitelnek. 

 

Ne feledd, attól, hogy egy élelmiszer „bio”, még nem jelenti azt, hogy a többi hasonló termékhez képest kevesebb energiát tartalmaz! 

 

Az értékes gondolatokat köszönjük szakmai partnerünk, az MDOSZ kollégájának, Szász-Győző Zsuzsannának!