Érdekességek a lisztekről

Cukrok, és szerepük

Mennyire legyen édes a gyerekek élete?

Az édességek szerepe, az édességek fogyasztása az egyik legrázósabb téma szülőként az étkezőasztalnál. Gyakori terepe a vágyaknak, egyezkedéseknek és vitáknak.

Bár az édes íz előnyben részesítése örökölt jellegzetesség étkezésünkben, az, hogy ki mennyire étkezik édesen, sokban függ a gyerekkorban elsajátított szokásoktól. A gyerekek számára a családi, szülői minta az egyik legjobb útmutató későbbi viselkedésük kialakításában.


Minden édesség, ami cukros?

Szülőként már fel is villant a porcukros, lekváros fánk a képzeletedben? Érdemes tisztázni, hogy nagyon sok ételünkben vannak különféle cukrok, de érdemes különbséget tenni a hozzáadott cukor és az alapanyagok természetes cukortartalma között!

A cukrok egyszerű szénhidrát-molekulák. Előfordulnak az élelmiszerekben, természetes formában, mint például a gyümölcsökben a fruktóz (gyümölcscukor) és a glükóz (szőlőcukor) vagy a tejben, tejtermékekben található laktóz (tejcukor). Amennyiben a különböző cukrokat az élelmiszerekhez, ételekhez elkészítés során adjuk hozzá, akkor hozzáadott cukrokról beszélünk. A legelterjedtebben használt hozzáadott cukor a kristálycukor (szacharóz).
 

Mi ebből a tanulság?

Van sok olyan finomság, ami édes, és mégsem az „üres kalóriák” kategóriába sorolódik. Ha már a gyerekek édesség, desszert iránti vágyát szeretnéd kielégíteni, akkor kezdd azokkal az ételekkel, amelyek természetes cukortartalmuk mellett gazdagok egyéb fontos tápanyagokban is! Ilyenek például a gyümölcsök vagy gyümölccsel készült édességek, mint a zabpalacsinta vagy a tejalapú turmixok. Ezzel két legyet üthetsz egy csapásra, hosszú távon pedig a helyes táplálkozási szokásaikat is megalapozod.

A Nestlénél arra törekszünk, hogy továbbra is javítsuk a gyermekeknek kínált termékek tápanyagtartalmát és összetételét, hogy azok könnyebben beilleszthetők legyenek egy kiegyensúlyozott étrendbe.

Desszert a kiegyensúlyozott étrendben


A gyümölcsök édesek, nyersen is jóízűen fogyasztják őket a gyerekek. Emellett változatosan elkészíthetők, és könnyen kombinálhatók tejtermékekkel, teljes értékű gabonával is.

Tejalapú turmixokkal is kiválthatsz kisétkezéseket, gyümölcsökkel teheted őket izgalmasabbá, vagy készíthetsz gyümölcsös, kakaós változatot is. Ha ínyencséget készítenél az egész családnak, olvasd el kapcsolódó receptünket!

Ízletes édességeket készíthetsz, ha jó arányban ötvözöd a hozzávalókat. Készíts házilag fagylaltot, tejberizses desszertet vagy zabpalacsintát. Így csökkenteni tudod a hozzáadott cukor mértékét, alkalmanként pedig feldobhatod őket egy kis csokireszelékkel, kakaóval is.


Mennyire édes az édes?


Az sem mindegy, mennyire édes az édesség. Jó, ha nem szoktatod hozzá a gyerekeket a túlédesített ételekhez-italokhoz. Ha pedig túlságosan édesszájúak, kezdd el fokozatosan csökkenteni a hozzáadott cukor mennyiségét sütéskor-főzéskor.
 

Nestlé tippünk
Ellenőrizd a vásárolt élelmiszerek cukortartalmát, melyet a termékek címkéjén tüntetnek fel a gyártók. Bizonyos termékekből kapható csökkentett cukortartalmú változat is, mint például az 50%-kal csökkentett cukortartalmú NESQUIK kakaó italpor. *

 


Vásárlóink hozzáadott cukor fogyasztásának mérséklése érdekében mi a Nestlénél is folyamatosan csökkentjük termékeink cukortartalmát.

A 2012-ben elkezdődött fejlesztéseknek köszönhetően a gyermekeknek szánt pelyhek hozzáadott cukortartalma átlagosan 23%-kal, a FITNESS gabonapelyhek hozzáadott cukortartalma átlagosan 24%-kal csökkent.

2016-ban megérkezett a hazai piacra a NESQUIK csökkentett cukortartalmú kakaó italpor, melynek hozzáadott cukortartalmát több mint 50%-kal csökkentettük.*

*Így a zsírszegény tejjel elkészített kakaóital cukortartalma legalább 30%-kal alacsonyabb lesz a piacon jelenleg megtalálható többi kakaóital átlagos cukortartalmához képest