Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

Érdekességek a lisztekről

Mitől acélos a búza?

Így sóztok Ti

Most tényleg minden kiderül! Mennyit tudtok a sóról, és hogyan sóztok Ti, kedves olvasóink? Olvassátok el, és megtudhatjátok!

Mint azt korábbi cikkeinkből már tudhatjátok, a magyarok igencsak bőkezűen bánnak a sóval, ami az ételek fűszerezését illeti. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) sóbeviteli ajánlásának, mely napi 5 g (kb. 1 teáskanálnyi) mi magyarok több mint 2,5-szeresét fogyasztjuk naponta.

De mi a helyzet olvasóinkkal? Hogyan sóztok Ti?

Köszönjük, hogy ilyen sokan kitöltöttétek sótesztünket, és megosztottátok velünk véleményeteket, ötleteiteket Facebook oldalunkon is. Az eddig beérkezett több mint 1500 értékelés és gondolat alapján ugyanis nagyon érdekes megállapításokra jutottunk.

Az egyértelműen látszik, hogy olvasóink nagy része (96%) tisztában van a só élettani fontosságával, és azt is tudja, hogy a mértékletes sófogyasztással csökkenthető a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázata. Abból is látszik, mennyire jól tájékozottak vagytok, hogy a válaszadók 90%-a azt is tudta, hogy bizony a tejtermékek, péksütemények és a húskészítmények is tartalmaznak sót, így a napi fogyasztott sómennyiségnél ezek sótartalmát is figyelembe kell venni.


De mint tudjuk, az ördög a részletekben rejlik! Az ismereteket sokszor nem könnyű a gyakorlatba átültetni. 

Vajon mennyi a szakemberek és a WHO által javasolt fogyasztható napi sómennyiség? Van –e különbség a különböző sófajták között az egészségügyi kockázat és a nátriumbevitel szempontjából? 

A válaszadók majdnem fele (47%) tudja, hogy mennyi a WHO ajánlása a napi sófogyasztás terén, és 34% gondolja úgy –helyesen-, hogy az egészségügyi kockázat szempontjából mindegy, milyen sót fogyasztasz, ugyanis a nátriumtartalma mindegyik sónak ugyanannyi.

És bár majdnem mindannyian (97%) tudjátok, hogy a sófogyasztás csökkentéséhez a só mennyiségének fokozatos mérséklése mellett a tudatos vásárlás, azaz a vásárolt élelmiszerek sótartalmának figyelemmel kísérése is fontos, mégis úgy látszik, hogy a tesztet kitöltők 62%-a szereti alaposan megsózni az ételt, 6% pedig kóstolás nélkül utánsózza az ételt, amit elé tesznek. 
 

Egy pár érdekesség


A nők hajlamosak azt hinni, hogy ők sokkal egészségtudatosabbak, és a konyhában is otthonosabban mozognak, mint a férfiak. A Nestlé nagy sótesztje erre bizony rácáfolt!
Hölgyeim, kössétek fel azt a bizonyos nadrágot, mert bizony férfi olvasóink több kérdésben is lekörözték a mezőnyt!

Szintén nem szabad azt hinni, hogy a tudás feltétlenül életkor függvénye! Nagy örömmel láttuk, hogy a fiatal generáció mennyire tájékozott a sóval, sófogyasztással kapcsolatos kérdésekben.

Ami pedig igazán szembeötlő volt, hogy ami a gyakorlati megvalósítást illeti, ott bizony a 40 év felettiek bizonyultak a legtudatosabbnak. Ők – a kitöltött tesztek alapján – tudatosabban vásárolnak, igyekeznek a konyhában kevesebb sót használni, és jobban odafigyelnek a sófogyasztás mértékére, mint a 40 év alatti olvasók.

 

Tippek, praktikák, gondolatok olvasóinktól


A rengeteg Facebook hozzászólásból is az derül ki, hogy ti, kedves olvasóink igyekeztek tudatosan odafigyelni a megfelelő mértékű sóbevitelre, és ezzel kapcsolatban sok olyan ötletet, gondolatot osztottatok meg velünk, amit mi is szeretnénk megosztani másokkal.


„Régebben finom sót használt a családom. A sótartóból csak úgy ömlött a só. Hiába tömtem be a lyukakat. Azonban nemrégen durva rögös tekerős sót/sótartót vettem. Azóta kevesebb sót fogyasztunk. Tudatosan. Megtanítottam a lányaimnak is, hogy mire hány tekerésnyi só szükséges.”

„Két éve kb. a sótartóban levő kanalat cseréltem kisebbre, így kevesebb kerül az ételbe, de kóstolás után lehet korrigálni, ha szükséges.”

„ Én többfajta sót használok, Himalája, hagyományos, és tengeri sót, attól függ mit csinálok ,milyen főzési technikákat alkalmazok.. Én úgy tanultam, hogy mérték az élet...  inkább fűszereket használok.

"Sokkal kevesebb sót használok a főzésnél a kellő fűszerezéssel (ha ezek frissek akkor még több ízt adnak az ételnek), vagy lehet variálni olyan ízesítőkkel mint pl. a fokhagyma, akkor sem kíván annyi sót egy étel."

"Főzés közben nem, csak a végén sózom az elkészült ételt. Fűszernövények használatával, gyakorlatilag ki lehet váltani a túlzott sóbevitelt. Megszoktuk, a vérnyomásunk pedig hálás érte!"
 

Ha szeretnétek még többet olvasni a sóról, kattintsatok tematikus oldalunkra, ahol rendszeresen frissülő tartalommal várunk a főbb tápanyagokról és a kiegyensúlyozott táplálkozással kapcsolatos kérdésekben.


És mi a tanulság?


Nagy öröm számunkra azt látni, mennyire érdeklődtök a kiegyensúlyozott táplálkozással és egészséges életmóddal kapcsolatos témák iránt, és büszkeséggel tölt el, hogy igencsak tájékozottak vagytok a sóval kapcsolatos kérdésekben.
 

 Ne feledjétek azonban, hogy a tudást érdemes a gyakorlatba is átültetni, ennek megfelelően táplálkozni, és vásárolni. A fogyasztott sómennyiséget próbáljátok fokozatosan csökkenteni, hogy ne haladjátok meg az ajánlott bevitelt.   Só helyett próbáljatok sok friss vagy szárított zöldfűszert használni, hogy legyen időtök megszokni az új ízeket.


És most, hogy a só témakörében már ilyen sokat tudtok, folytassátok velünk sorozatunkat, és tudjatok meg többet hamarosan következő témánkról, a Zsírról!

További trükkökért, ötletekért, és jobbnál-jobb receptekért pedig kövessetek minket a FB-on!

Annak érdekében, hogy a feldolgozott élelmiszerekből származó sóbevitelt csökkenteni tudd, a Nestlénél 2013-2016 között átlagosan 8%-kal csökkentettük a MAGGI termékek sótartalmát. A 2013 végén kezdődött fejlesztéseknek köszönhetően a MAGGI fix alapok átlagosan több mint 39,5%-kal, a MAGGI kockák sótartalma 11%-kal, míg a főzős leveseink sótartalma átlagosan 4%-kal csökkent. Az elkövetkező években fokozatosan tovább csökkentjük konyhai termékeink sótartalmát.
#NyisdKiANestlét #SózzOkoksan #BevagyunkSózva