Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

Fontos tények a reggeliről és a reggelizésről

Gabonák szerepe táplálkozásunkban

Élelmi rostok az étrendben

A rostok élettani hatásai kiemelkedőek, emellett a kiegyensúlyozott étrend fontos összetevőinek számítanak. Itt az ideje, hogy összefoglaljuk, mik is azok a rostok, és miért olyan hasznosak! 

Élelmi rostnak nevezzük a táplálékokban lévő összetett szénhidrátokat és a lignint, melyeket az emberi vékonybél nem emészt meg és nem szív fel.  


Táplálkozásunkban az élelmi rostok elsődleges forrásai a teljes értékű gabonák, hüvelyesek, zöldségek és a gyümölcsök. Ezen kívül ezeket a jótékony összetevőket a diófélék és olajos magvak is nagy mennyiségben tartalmazzák. Az élelmi rostok rendszeres fogyasztásának számos jótékony hatása van szervezetünkre nézve.

A nem megfelelő rostfogyasztás emésztési problémákhoz és elhízáshoz vezethet, ami nem csak a felnőttek problémája, ma Magyarországon minden 5. gyermeket érint!

 

Milyen kedvező hatásait ismerjük a rostdús étrendnek?

  • A rostok segítik a nap folyamán az egyenletes vércukorszint fenntartását, így a megfelelő szellemi- és fizikai teljesítményt.
  • Nagy duzzadóképességüknek köszönhetően a rostok sok folyadékot tudnak magukba szívni, így étkezéskor nagyobb, azt követően pedig elhúzódóbb teltségérzetet eredményeznek, ezáltal az ideális testtömegünk megtartásában is szerepet játszhatnak.
  • A rostok gátolják a koleszterin és az epesavak bélből történő felszívódását is, így csökkentik a vér koleszterinszintjét.
  • Egyes rostfélék a bélflóra és a bélbolyhok egészségéhez is hozzájárulnak.
  • A rostok hozzájárulnak a székrekedés megelőzéséhez is, mivel növelik a széklet tömegét és gyorsítják a bélműködést.

 

Mik a legfőbb élelmi rostforrásaink?

 

Teljes értékű gabonák


A teljes értékű gabonák tartalmazzák a gabona mind a három részét, a korpát, csírát és a magbelsőt is. A korpa jelentős rostforrás, emellett gazdag ásványi anyagokban és vitaminokban, mint például a vas, cink, magnézium vagy a foszfor és a B2- , B3-vitaminok. 

Teljes értékű gabonát tartalmazó terméknek azokat nevezzük, amelyekből 30 g legalább 8 g teljes értékű gabonát tartalmaz.     Ilyenek például a teljes kiőrlésű kenyerek és pékáruk, egyes gabona-, és reggelizőpelyhek, teljes kiőrlésű tészták, vagy a barna rizs.


Kutatások kimutatták, hogy a napi 3-5 adag teljes értékű gabonát tartalmazó étrend csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát, ezen kívül a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát is jelentősen csökkentik. *

Mennyi egy adag? 

Egy adag teljes értékű gabona a nagyjából a következőknek felel meg:

  • 1 szelet teljes kiőrlésű kenyér vagy
  • 10 dkg barna rizs vagy
  • 3 evőkanál teljes értékű gabonát tartalmazó gabonapehely vagy
  • 4-5 db korpás keksz.  
Mi a Nestlénél fontosnak tartjuk a megfelelő mennyiségű rostfogyasztást. Ezért növeljük a gyermekeknek szánt termékeink teljes értékű gabonatartalmát. A gyermekeknek készült gabonapelyheinkben a teljes értékű gabona az első számú összetevő, ami azt jelenti, hogy az összetevők átlagosan 41%-a teljes értékű gabona.


Zöldségek és gyümölcsök


A zöldségek és gyümölcsök a kiegyensúlyozott étrend gerincét kellene, hogy képezzék. Nem csupán vitamin- és ásványianyag tartalmuk miatt, hanem mert élelmi rostokban is bővelkednek. A zöldségek közül is kiemelkedik  a hüvelyesek – mint például bab, borsó, lencse –, a káposztafélék, a gyökérzöldségek, a kukorica vagy épp a spenót és sóska élelmi rosttartalma. A gyümölcsök közül kiemelendők a bogyós gyümölcsök, mint a málna, ribizli, szeder, a birsalma, a szőlő vagy a szilva.

Az olajos magvak is magas rosttartalommal bírnak, ide tartozik például a földimogyoró, a mák, a dió, a tökmag, de a kókusz is. 

 

A táplálkozási ajánlások szerint felnőtteknek naponta kb. fél kg zöldséget, gyümölcsöt kellene elfogyasztaniuk. Egészséges emberek számára napi 25-35 g élelmi rost bevitele ajánlott*, ehhez tippeket kapcsolódó rostos cikkünkben olvashatsz!

*Forrás MDOSZ hírlevél