Az élelmiszerek dúsítása vitaminokkal, ásványi anyagokkal

Tudj meg többet a mikrotápanyagokról! Vitaminok és ásványi anyagok

Tények, tévhitek a gluténérzékenységről

Kinek ajánlott a gluténmentes étrend, és mire kell figyelni ezzel kapcsolatban?

Pár éve még szinte alig tudtunk valamit a gluténról, ma meg már szinte divatossá vált azt kiiktatni az étrendből. Egyes esetekben orvosilag indokolt, sőt az egészség megőrzéséhez elengedhetetlen gluténmentes diétát tartani. Nem javasolt azonban divatból vagy fogyókúrás céllal a gluténmentes étrend kialakítása.

 

A gluténérzékenység olyan autoimmun betegség, amely genetikai alapon, környezeti provokációra alakul ki, és a vékonybél bolyhainak pusztulásával, valamint számos gyomor-bélrendszeren kívüli
tünettel, társbetegségekkel jár. A megbetegedés nem gyógyítható, azonban tökéletesen kezelhető. Mivel a gabonafélékben található fehérje, a glutén egyik komponense a gliadin indítja el az autoimmun folyamatot, így ezt kell kizárni az étrendből a betegség kezeléséhez. 

 

Tények a gluténérzékenységről
 

  • A gluténérzékenység bármely életkorban előfordulhat, kialakulhat.
  • A gluténérzékenység miatt szükséges tápanyagok nem megfelelő felszívódásának következtében hosszú távon hiányállapotok alakulnak ki.
  • Lisztérzékenység esetén a zsírban oldódó vitaminok felszívódása is csökken.
  • A nem diagnosztizált és kezeletlen lisztérzékenység nőknél a menstruáció elmaradását, vagy akár meddőséget is előidézhet.
  • Lisztérzékenység gyanúja esetén mindenképp érdemes szakemberrel konzultálni. Fontos, hogy a gluténmentes étrendet nem szabad a vizsgálatok előtt elkezdeni, mert így a vizsgálati eredmények tévesek lehetnek.


Tévhitek a gluténérzékenységről
 

  • A lisztérzékenységet gyakran összetévesztik a búzaallergiával, pedig a kettő nem ugyanaz. A cöliákia terápiája a gluténmentes étrend, míg a gabona-allergiában a tünet kiváltó gabonafélét kell kerülni.
  • Sokan fogyókúrás céllal választják a gluténmentes étrendet, pedig semmi nincs a gluténmentes diétában, amitől varázsütésre eltűnnek a plusz kilók.
  • A gluténmentes nem jelent egyet az alacsony kalória vagy zsírtartalommal.
  • Gluténmentes étrend kialakítása nem jelenti az összes gabonaféle mellőzését, hiszen nem mindegyik gabonafajta tartalmaz glutént. Bátran fogyasztható például a hajdina, köles, amaránt vagy a rizs.