Adalékanyag? Na nee!

E-szám - avagy az adalékanyag „rendszámtáblája”

Szauna kisokos

A szaunázás egészséges, ezt mindenki tudja. Pedig csak akkor az, ha néhány alapvető szabályt betartunk!

Szaunázni jó!



A szaunázás során felgyorsul a vérkeringésünk, szaporább lesz a pulzus, emelkedik a vérnyomás, az izzadással - a hőszabályozás mellett - a szervezet rengeteg méreganyagot is eltávolít. Ahhoz, hogy gondtalanul élvezhesd ezt az aktív pihenési formát, érdemes pár dologra odafigyelni:

 

  • Mielőtt szauna programot kezdenél, szabadulj meg az összes ékszertől, fém fülbevalótól, nyaklánctól, gyűrűtől. A fémek nagyon fel tudnak melegedni, akár égési sérülést is okozhatnak. A papucsot szintén hagyd kint a kamra ajtaja előtt. 
  • Sem éhesen, sem jóllakottan ne szaunázz! Ha megéhezel, egy müzliszelet ellát a megfelelő energiával, de nem tömít el. 
  • Szaunázás előtt mindig zuhanyozz le, majd törölközz teljesen szárazra. Így eltávolítod a kozmetikumokat és a szennyeződéseket a bőrfelületről, ami azért fontos, mert ezek az anyagok a kamra magas hőmérsékletén összetevőkre bomolva egészségtelen hatásúak lehetnek. A törölközés pedig azért nagyon lényeges, mert vizes bőrrel a szaunába lépve - a víz hűtő hatása miatt - nem indul meg a test izzadása, és így túlmelegedhetsz.
  • Ellenőrizd a szauna hőmérsékletét: ideális esetben 70-90 fok között van a kamra levegője.
  • Kezdőként 5-8, tapasztalt szaunázóként 10-15 percig tartózkodj a helyiségben. A fölső padokon lényegesen melegebb a levegő, ha nem bírod, költözz kicsit lejjebb. Mindig teríts magad alá törölközőt. Ha lehet, ne viselj műszálas fürdőruhát, és tested lehető legkisebb részét takard be ruházattal, törölközővel!
  • Lehetőség szerint fekve szaunázz. Ebben a pozícióban a szív és az érrendszer kisebb erőfeszítéssel üzemel, mintha ülnél. 2-3 perccel azelőtt, hogy végeznél, ajánlatos fokozatosan felülni a padon.
  • Ha intenzívebb élményt szeretnél, loccsants egy kanál (kb. 1 deciliter) vizet a kályha köveire. A levegő páratartalmának növekedésével az izzadás kevesebb hőt tud elvezetni, így a hőérzet növelhető. A víz elpárolgása után a művelet megismételhető. Az ideális páratartalom 20-30%, ezt lehetőleg ne lépd túl.
  • A szaunából kilépve zuhanyzás nélkül heveredj le pihenni, várj 7-10 percet, amíg a tested kissé lehűl. Ezt követően vegyél langyos vagy hideg vizes zuhanyt, vagy ha úgy tartja kedved, merülj hideg vizes medencébe.
  • Ha visszatért szervezeted normális hőfoka, megismételheted az egészet az elejétől. Általában 2-3 alkalommal érdemes végigcsinálni a szaunázás-lehűlés kombinációt. 

 

Ha nem egyedül szaunázol, mindig kérd ki a többiek jóváhagyását, mielőtt vizet, esetleg illóolajat öntenél a kövekre!

 

Ha szeretnéd színesíteni az élményt, nézz utána, hol lehet szervezett szauna szeánszhoz csatlakozni. Itt a moderátor különböző illatokkal, hőfok és páratartalom variációkkal, esetleg bőrápoló készítményekkel teszi izgalmasabbá a 10-15 perces szaunázást.

 

Fontos! Betegség esetén kerüld a szauna használatát, mert a legtöbb esetben ez nem segít a gyógyulásban. Mindig csak addig szaunázz, amíg jól érzed magad. Rosszullét, szédülés esetén azonnal hagyd el a kamrát, szükség esetén kérj segítséget az üzemeltetőtől.