Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

Ha már majdnem üres a hűtő

Tervezd meg a heti menüt!

Így csökkentheted a zsírfogyasztást

Ha éppen életmód váltásban vagy, érdemes egy kicsit utánajárni a témának. Ezek az érdekességek és tippjeink segítségedre lesznek

Először is fontos leszögezni, hogy a zsírok nélkülözhetetlen tápanyagok, melyek a szervezet felépítésében és anyagcseréjében egyaránt fontos szerepet játszanak. Így, ha eldöntötted, hogy életmód váltásba kezdesz, és jobban odafigyelsz a táplálkozásodra, fontos, hogy tudd, a kiegyensúlyozott táplálkozás attól kiegyensúlyozott, mert egyik alapanyagot sem mellőzi, inkább az arányokra és a mértékletességre helyezi a hangsúlyt.

Miért jók a zsírok?

A zsírok energiaforrásként szolgálnak a szervezet számára, segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, állandó szinten tartják a testhőmérsékletet, szükségesek a sejthártya felépítéséhez, a hormonháztartás működéséhez, valamint a D-vitamin képződéséhez. 

Ez persze nem azt jelenti, hogy ne kéne odafigyelni a fogyasztott zsír mennyiségére, sőt! A mértékletesség mellett az sem mindegy, milyen zsírokat fogyasztasz. Az elfogyasztott zsiradékok mennyisége, fajtái és arányai befolyásolják egészségi állapotunkat. Bizonyára hallottál már a telített- és telítetlen zsírsavakról, ezek egészségre gyakorolt hatásáról, ha azonban többet olvasnál a témában, zsiradékokról készült cikksorozatunkban megtalálod a legfontosabb tudnivalókat. 

Akkor kell csökkenteni a zsír mennyiségét?

Jó, ha tudod, hogy nem az egyes tápanyagok okozzák a hízást. Az egészséges étrendnél az arányokra és a mértékletességre érdemes figyelni. Hízni akkor fogsz, ha az elfogyasztott ételek energiatartalma magasabb a napi energiafelhasználásodnál. 

Több kutatás is kimutatta, hogy a magyar felnőtt lakosság energiabevitelének jelentős részét a zsiradékok adják, közülük pedig a telített zsírsavak bevitele jóval meghaladja a javasolt mennyiséget. Így jó eséllyel érdemes neked is tudatosabban foglalkozni ezzel a témával, és odafigyelni a mértékletes zsiradék fogyasztásra.

Ha nem csak az egészségedre, hanem a formádra is szeretnél odafigyelni, jó, ha tudod, hogy minden zsiradék energiatartalma egyforma, 1 gramm 9 kcal. Tehát ebből a szempontból mindegy, hogy sertészsírt vagy extra szűz olívaolajat eszel. 


Tippek zsírcsökkentéshez

  1. Sok olyan étel van, amit hagyományosan serpenyőben, olajban (vagy zsírban), ráadásul bő olajban sütünk. Ezek egy részét jóval kevesebb zsiradék felhasználásával, sütőben is megsütheted. Ilyenek például a rántott hús, a fasirt, zöldségfasirtok, sült krumpli és más sült zöldségek, de még farsangi fánk is süthető sütőben. Tedd őket sütőpapírral bélelt tepsire, konyhai ecsettel kend meg őket vékonyan olajjal, és már mehetnek is a sütőbe! Így amellett, hogy kevesebb zsiradékot használsz, nem is kell folyamatosan felügyelni a műveletet, elég, ha időnként ránézel, nem pirult-e meg túlságosan.
  2. Tudatosan figyelj a mennyiségre! Szereted az olajos alapú salátaönteteket? Vagy szívesen kensz a kenyeredre kacsazsírt? Mostantól határozd el, hogy a megszokott mennyiségnek csak egy részét használod fel!
  3. Próbáltad már a sütőzacskót? Nagyon praktikus találmány, minimális zsiradék hozzáadásával lesznek benne puhák és zamatosak a húsok, zöldségek.
  4. Válaszd a csökkentett zsírtartalmú termékeket! A reggeli gabonapelyhedet edd „sovány joghurttal”, kedvenc zabkásádat pedig készítsd sovány tejjel.
  5. Részesítsd előnyben a sovány húsokat!
  6. Próbálj ki új konyhai technikákat! Tudtad, hogy húst és halat is lehet párolni, ráadásul az eredmény nagyon ízletes? A zöldségek vitamintartalma is jobban megmarad, ha vízgőz fölött párolod őket. A wokban sütéshez is viszonylag kevés zsiradékra van szükség, és egészen különleges fogásokat tudsz így készíteni.
Nem kifejezetten zsírcsökkentés, de figyelj arra is, milyen zsiradékot fogyasztasz! Az állati zsiradékok telített zsírsavakban gazdagok, így jobb, ha helyette növényi olajokat használsz. A napraforgóolaj és a repceolaj is kitűnő választás. Salátákhoz érdemes hidegen sajtolt olajokat használni, mert ezekben nagyobb a többszörösen telítetlen zsírsavak aránya. Ilyen például az extra szűz olívaolaj vagy a tökmagolaj.