Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

Így csökkentheted a zsírfogyasztást

Kiegyensúlyozott táplálkozás? Így csináld!

Így csökkentheted a cukorfogyasztásod

Szereted az édes ízeket, de elhatároztad, hogy idén mértékletesebben táplálkozol? Olvasd el tippjeinket, melyek segítenek elkerülni a túlzott cukorfogyasztást.

Még mielőtt belevágsz az „őrületes” cukorcsökkentésbe, ejtsünk pár szót a cukrokról! Mert jó, ha tudod, hogy a manapság divatos állításokkal ellentétben a cukor nem méreg. Éppen ezért nem is kell, hogy teljesen mellőzd az étrendedből, sőt!

A cukrok nagyon értékes tápanyagok, elengedhetetlenek az agy működéséhez, és a fizikai teljesítőképességhez is. Nem mindegy azonban, hogy milyen forrásból és mennyi cukrot fogyasztasz. 

Azt gondoltad, a barna cukor kevésbé hizlal, mint a fehér cukor? Vagy azt, hogy a hozzáadott cukor károsabb, mint az élelmiszerek (pl. gyümölcsök) természetes cukortartalma? Akkor mindenképp olvasd el korábbi cikkünket a cukrokat övező tévhitekről!

Bár a cukrok állaga, szerkezete, színe vagy tápanyagtartalma mutathat eltérést, az tény, hogy bármelyik cukorról legyen is szó, 1 gramm cukor kb. 4 kcal energiát biztosít a szervezetünk számára. Érdekességképp meg kell jegyeznünk, hogy a zsírok grammja 9 kcal.

Mint minden alapanyag esetében, a cukrok fogyasztásakor is a mértékletesség a fontos! Most jöjjön pár tipp, hogyan tudod mérsékelni a cukorfogyasztást, ha a kiegyensúlyozott táplálkozásra törekszel.

Fontos a fokozatosság

Ha holnaptól drasztikusan kevesebb cukrot teszel a süteményekbe, a kávéból pedig teljesen elhagyod, valószínűleg kellemetlen meglepetés fog érni. Ha pedig nem ízlik, amit fogyasztasz, hamar visszatérsz majd a régi mintához. Próbáld meg fokozatosan! Szoktasd hozzá ízlelőbimbóidat a kevésbé édes ízekhez, így lépésenként is viszonylag tempósan tudsz haladni a cukorcsökkentéssel, az eredmény pedig hosszútávon is tartható lesz. 

  • Figyeld meg, mik azok az ételek, italok, amiket hozzáadott cukorral fogyasztasz (tehát teszel bele cukrot)! Általában a sütemények, kávé, tea, limonádé szokott a leggyakoribb lenni.
  • Ezeknél fokozatosan csökkentsd a hozzáadott cukor mennyiségét. Meg fogod látni, hogy az italok a végén, akár a cukor teljes elhagyása után is ízleni fognak, míg a süteményeknél a recept szerint előírt mennyiségnél akár 30%-kal kevesebb cukor felhasználásával is ínycsiklandó az eredmény. 
  • A feldolgozott élelmiszerek jelentős része tartalmaz cukrot, érdemes a csomagoláson feltüntetett információkat elolvasni, és az adagolási ajánlást betartani.
Nestlé tippünk
A világon Magyarországon kapható elsőként a NESQUIK All Natural kakaópor hozzáadott cukor nélkül! Legújabb kakaóitalporunk különlegessége, hogy nem tartalmaz hozzáadott cukrot, így te magad döntöd el, mennyire édesen szeretnéd fogyasztani. Ideális választás a fokozatos cukorcsökkentéshez is!

Gyümölcsfogyasztás

Igen, a gyümölcsök is tartalmaznak cukrot, van amelyik nem is keveset! Jó hír, hogy a zöldségek- gyümölcsök rost- és vitamintartalma is jelentős. Ettől függetlenül és pontosan ezért a gyümölcsleveket mértékkel fogyaszd! A 100%-os gyümölcslé annyit jelent, hogy a gyümölcs saját cukortartalma mellett nem tettek hozzá plusz cukrot. De attól még van benne természetes formában előforduló cukor! 

  • Rost és vitamintartalmuk miatt a gyümölcsök kitűnő alternatívát jelentenek, ha desszertben gondolkozol. 
  • Elképesztő finom pohárkrémeket készíthetsz gyümölcsökből zsírszegény tejtermékek vagy kókuszkrém hozzáadásával, amibe, ha chia magot vagy gabonapelyhet szórsz, tovább növeled a finomság rosttartalmát. 
  • Próbáltad már a zabpalacsintát friss gyümölcsökkel?

Cukor helyett édesítőszerek?

Bár egyes édesítőszerek használatával kevesebb energiabevitellel hasonló édes ízt érhetsz el, mint a cukorral, a dolog nem ennyire egyszerű. Ha érdekel, hogy miért, mindenképp olvasd el cukorhelyettesítőkről készült cikkünket.

Nézd meg a címkét, vásárolj tudatosan!

Az élelmiszerek cukortartalmát a termékek címkéjén tüntetik fel a gyártók. Az adagolási javaslattal könnyen megállapíthatod, hogy a te étrendedbe beilleszthető-e az adott termék. Ha teheted, válaszd a csökkentett cukortartalmú verziót.