Keresés

Keresés

Hasonló címkék Mutasd az összes címkét

Mutasd az összes címkét

3+1 tipp, hogyan kezeld az emésztési panaszokat

Erre csörög a dió, arra meg a mogyoró

6 dolog, amire figyelj, hogy elkerüld az emésztési panaszokat

Nem is gondolnád, sokszor mennyire egyszerűen megelőzhetők.

Világszerte a felnőttek 27%-a küzd emésztési panaszokkal. És ez az a téma, amiről általában nem szívesen beszélünk. Pedig tényleg kellemetlen perceket tud okozni még a „legártatlanabb” puffadás is. Bár nem a legnépszerűbb társasági téma, mi most mégis írunk róla azt remélve, hogy segíthetünk a probléma megoldásában.


Bab, káposzta és a többiek…


Azt bizonyára észrevetted, hogy vannak olyan alapanyagok, amiket nehezebben tolerál a gyomrod. Nem, most nem azokról az intoleranciákról és allergiákról beszélünk, amik teljes étrend változtatást vagy akár gyógyszeres kezelést igényelnek. De ha te is puffadsz a hüvelyesektől vagy a káposztától, esetleg a csoki okoz fennakadást, akkor mindenképp érdemes odafigyelned ezek fogyasztásának gyakoriságára és a mértékletességre. Sok esetben segít az is, ha bevetsz néhány konyhai praktikát.

A hüvelyesek beáztatása fontos azért, hogy megpuhuljanak, de egy 8-10 órás áztatás után könnyebben emészthetővé is válnak. Érdemes egyébként az áztatásos trükköt a káposztánál is bevetni. Szintén segít a hőkezelés, az a legjobb, ha fedő nélkül főzöd őket, és az első főzővizet le is cserélheted. 
 

Rostszegény táplálkozás


A rostban gazdag táplálkozás emésztésünkre is jótékony hatással van. És ennek az ellenkezője is igaz. Ha nem fogyasztasz elég rostot, annak kellemetlen következményei lehetnek. A napi rostszükséglet fedezésére kifejezetten alkalmas források a teljes értékű gabonák, gyümölcsök, zöldségek. 

A magas rosttartalmú élelmiszerek ráadásul lassabban emelik meg a vércukorszintet, és hosszabban tartó teltségérzetet okoznak. Így kerülheted el a hirtelen rád törő farkaséhséget is, ezzel pedig a mértéktelen étkezést. Szóval az emésztés segítése mellett még a vonalaidra is figyelhetsz így. 
 

Nestlé tippünk
Az egészséges bélműködés fenntartása érdekében nélkülözhetetlen a megfelelő rostbevitel. Bélmotilitási zavarok (székrekedés, hasmenés, irritábilis bél szindróma) ellátására szolgáló speciális, gyógyászati célra szánt élelmiszerünk, a 100% növényi eredetű, vény nélkül kapható, hosszú távon is fogyasztható OPTIFIBRE® segíti a bélműködés helyreállítását, és újra egyensúlyba hozza, szabályozza azt. 
100%-ban növényi eredetű vízoldékony rostot tartalmaz, amely teljes mértékben feloldható ételekben és italokban anélkül, hogy azok ízét és állagát megváltoztatná, így természetes megoldást jelent a bélmotilitási zavarok diétájában. Keresd a gyógyszertárakban. Tudj meg többet a www.optifibre.hu oldalon. 
Fontos figyelmeztetés: orvosi ellenőrzés mellett alkalmazható. Gyermekeknek 3 éves kortól adható. Kizárólagos tápanyagforrásként nem alkalmazható.



Ülő életmód


Ha munkádból kifolyólag sokat ülsz, fontos, hogy mellette rendszeresen mozogj is. Ez egyébként az iskolás fiatalokra is igaz. Az ülés amellett, hogy megterheli a gerincet, és a mozgásszervekre sincs hosszú távon jó hatással, az emésztőrendszer működését is befolyásolja. Ahhoz, hogy a belek megfelelően működjenek, sok mozgás, folyadék és rost szükséges. Ha nincs meg ezek közül valamelyik, az emésztési problémákat okozhat. Így a mozgásra különösen figyelj oda! Sétáljatok, kiránduljatok a családdal, vess be néhány trükköt a munkahelyeden: lift helyett menj lépcsőn, szállj le egy megállóval korábban a buszról és sétálj pár percet. Ha pedig szeretnél otthon, akár egy 20 perces edzéssel fitt maradni, böngészd 20 perces otthoni edzésterveinket!

 

Stressz 


Igen, most valószínűleg felszisszensz, és azt gondolod: „Nehogy azt mondd, hogy ne stresszeljek!”. Pedig jó, ha tudod, sőt valószínűleg már tapasztaltad is, hogy a stressz is rossz hatással van az emésztésre. Kinél így, kinél úgy jelentkeznek a tünetek, de a lényeg ugyanaz. Szóval, ha van rá lehetőséged, igyekezz lazítani, szervezz szórakoztató programokat, sportolj - hiszen a sport remekül kikapcsol -, és ha nyitott vagy ebben az irányban, próbálj meg meditálni
 

Utazások


Furcsa, ugye? Azt gondolnád, hogy egy utazás az őszi szünetben, egy szuper hosszú hétvége vidéken csupa jót tartogat. Tulajdonképpen ez így is van, de azért nem árt figyelned egy-két dologra. Utazáskor ugyanis hajlamosak vagyunk rendszertelenül étkezni, és a mértékletességet sem mindig tartjuk. Nem is dől össze a ház, ha egyszer-egyszer kicsit „bűnözöl”, de azon ne lepődj meg aztán, ha a bélügyek is felborulnak egy kicsit ilyenkor. 
Amint visszatérsz a normális kerékvágásba, és tartod a rendszeres, kiegyensúlyozott étrendet, helyére is billen minden.
 

Folyadék


A végére maradt, pedig nagyon fontos a megfelelő folyadékfogyasztás. Felnőtteknek legalább napi 8 pohár víz fogyasztása javasolt. Ez egyébként nem csak a bélrendszer működéséhez fontos, hanem az egész szervezeted, még az agyad megfelelő működéséhez is. 
Folyadékhiányos állapotban nehezebben koncentrálsz, a fejed is fájhat, de fáradékonyabb is leszel. 
Emellett persze számos egyéb területre hatással van a folyadékbevitel, úgyhogy ezt semmiképp ne hanyagold!
 

Betegségek, intoleranciák


Léteznek olyan, az emésztőrendszert érintő megbetegedések, amik teljes étrend/életmód váltást igényelnek. Ezek kivizsgálásához mindenképp szakember közreműködése szükséges, ő tud a probléma kezeléséhez is szakszerű tanácsot adni. Így, ha a tünetek az életmódváltozással, tudatosabb táplálkozással sem szűnnek, javulnak mindenképpen fordulj orvoshoz, gyógyszerészhez, dietetikushoz.