Cukorral édes az élet?

Dolce vita – a cukor mára életünk részévé vált. Bár túlfogyasztása egészségügyi kockázattal jár, mégis nehéz megállni, hogy csak mértékkel kanalazzuk ételeinkbe és italainkba. Szerinted a cukortól édes az élet?

Szerinted van-e szüksége az emberi szervezetnek cukorra?

Nem, mert csak hízik tőle az ember.
Igen, a cukrok az életműködésekhez, mozgáshoz, szellemi teljesítőképességhez szükséges energiát biztosítják, de fontos szerepet játszanak a sejtek, szövetek, szervek felépítésében és működésében is.
Igen, de csak minimális mennyiségben, nagyobb mennyiségben csak a sportolóknak van rá szükségük, akik a fizikai igénybevétel miatt gyorsan el is égetik.

Az alábbi alapanyagok közül melyeknek nincs természetes cukortartalma?

cseresznye, banán, méz
paradicsom, tej, zsíros sajt, búzacsíra
csirkemell filé, uborka, tonhal

Melyik állítás igaz, ami a cukor kalóriatartalmát illeti?

Cukrot csak nagyon odafigyelve szabad fogyasztani, mivel a leghízlalóbb tápanyag. 1 gramm cukor energiatartalma 15 kcal, míg a zsíré 9 kcal, a fehérjéké pedig 4 kcal.
Bár a szervezetnek szüksége van cukorra, mégis mértékkel kell fogyasztani, hiszen 1 g cukor energiatartalma kb. 4 kcal. Érdekes viszont, hogy 1 g fehérje energiatartalma is hasonló, 4 kcal, míg a zsíroké jóval magasabb, kb. 9 kcal grammonként.
Az édesszájúaknak szerencséje van, mert a cukor energiatartalma nagyon alacsony, csak 2 kcal grammonként.

Szerinted lehet ugyanolyan édes ízt elérni kevesebb cukor hozzáadásával, adalékanyagok és alternatív édesítőszerek használata nélkül?

Nem, ez fizikai képtelenség.
Nem, csakis édesítőszerekkel, amikből kisebb mennyiség is hasonló édes ízt eredményez.
A legújabb kutatási eredmények azt mutatják, hogy a cukorszerkezet megváltoztatásával ez lehetséges.

Mit nevezünk hozzáadott cukornak?

Csak azt, amikor otthon megcukrozom az ételeket-italokat.
Azt a cukrot, amit az élelmiszerek előállításakor adnak az alapanyagokhoz, vagy amit te magad használsz fel ételek, italok ízesítéséhez.
Kizárólag az a cukor, ami a gyártási folyamat során kerül a termékekbe.

Mi a hozzáadott cukor szerepe az élelmiszerekben?

Természetesen az édes íz.
Amellett, hogy édesít, hatással van az ételek állagára is.
A cukor az ízük mellett befolyásolja az ételek állagát, textúrát és színt ad, nagyobb mennyiségben pedig természetes módon tartósít.

Szerinted jó-e, ha a reggeli tartalmaz szénhidrátot?

Igen, ráadásul cukor legyen az, mert az édes reggelitől jobb lesz a kedvem, és jól felpörgök tőle.
Nem, teljesen felesleges, reggelire sok rostot és fehérjét kell enni.
Igen, mert többek között ez biztosítja a napindításhoz szükséges energiát, és a szellemi teljesítőképességhez - mint a tanulás vagy a koncentráció - is szükséges.

Figyelsz-e e a cukorfogyasztásod mértékére?

Igen, amellett, hogy vásárláskor is odafigyelek az élelmiszerek cukortartalmára, otthon is igyekszem minél kevesebb hozzáadott cukrot használni.
Nem, édesszájú vagyok, és nem tartom fontosnak a cukorcsökkentést.
Igen, próbálom mindenből a csökkentett cukortartalmú, vagy cukormentes verziót venni.
Készen vagyok
Nyisd ki a Nestlét!
Keresd fel tematikus oldalunkat is, ahol további teszteket és cikkeket találsz a kiegyensúlyozott táplálkozás témakörben. Kattints!